23948sdkhjf

Styrelsen kan ikke tjekke pr. automatik

Kontorchef Theo Rabenberg, Færdselsstyrelsen, har ikke mandskab til at kigge hver enkelt arbejdsgivererklæring efter i sømmene. Det vil ellers være en god ide, mener både vognmandssiden og Transportgruppen.

Havde Færdselsstyrelsen tjekket underskriften på den arbejdsgivererklæring, som Johnny Jørgensen, Drejergård Transport, indsendte for at få sine tilladelser, så var han aldrig blevet godkendt som selvstændig vognmand.

Underskriften tilhørte som bekendt tidligere vognmand Mikael Thukær, Horsens, og den godtgjorde et treårigt ansættelsesforhold, men det var ren forfalskning. Nu er forholdet endt som en sag hos Politiet i Horsens.

Mangler mandskab

"Vi tjekker ikke arbejdsgivererklæringerne pr. automatik. Vi gør det, hvis vi opdager uregelmæssigheder, og det samme gælder revisorerklæringer. Men som udgangspunkt tager vi erklæringerne for gode varer, når de ikke giver anledning til andet," siger kontorchef Theo Rabenberg, Færdselsstyrelsen.

Kontorchefen fortæller også, at det ikke kan være ret meget anderledes på grund af manglende ressourcer i mandskabsstyrken. Og det bliver værre, frygter han. Regeringens nedskæringer inden for det offentlige vil nemlig også ramme styrelsen.

Hvor mange, der skal siges farvel til, det har Theo Rabenberg først overblik over senere.

Ikke en enlig svale

Sidste år mistede en vognmand fra Fyn sine tilladelser. Han havde forfalsket en kollegas underskrift på arbejdsgivererklæringen.

Ordførende direktør Michael Svane, DTL, ser gerne, at proceduren ændres.

"Sagen fra Horsens må animere til større agtpågivenhed. Det burde være fast procedure, at tjekke tingene," siger han.

Forretningsfører Leif Rasmussen, Transportgruppen, giver direktøren ret. Begge sidder i øvrigt i Vejtransportrådet.

"Jeg vil gerne have strammet op på forretningsgangen. Vi kan ikke holde til, at man ikke får ordentlige kontrolmuligheder. Det her kan ikke blive ved," mener Leif Rasmussen.

Kæmpede forgæves

Kort tid inden Drejergård i november 2000 fik de eftertragtede tilladelser, meldte FDL vognmanden til Horsens Politi for ulovlig vognmandskørsel hos New Trail, og foreningen kontaktede i samme anledning styrelsen.

Det viste sig så senere, at Johnny Jørgensen allerede syv til otte måneder tidligere startede ud hos en speditør på Sjælland - for sommeren over at køre for en lang række firmaer vest for Storebælt.

Bedre sent end aldrig

"Dengang vi anmeldte ulovligheden til Færdselsstyrelsen og politiet i Horsens, burde det have medført agtpågivenhed. I styrelsen burde man have sagt, her er en sag, som skal undersøges til bunds. Men bedre sent end aldrig - og jeg er da glad for, at man har reageret nu," pointerer formanden for FDL, Jens Tidemann.

Formanden er bare lidt ærgerlig over, at tingene ikke blev tjekket, så var de 32 tilladelser nemlig ikke havnet hos Drejergård.

Kontrolleres ikke

"Men selv om FDL anmeldte en sag, som er nem at kontrollere, fik det ikke nogen til at reagere. I stedet hvidvaskede styrelsen Drejergård, mens der lå en anmeldelse for ulovligheder," fastslår Jens Tidemann.

Formanden mener ikke, at det kræver den helt store indsats at fange konstellationer Drejergård/Thukær.

Én enkelt opringning fra Færdselsstyrelsen til Told & Skat er ifølge formanden tilstrækkeligt og vil afsløre et eventuelt falskneri.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078