23948sdkhjf

Overfaldsrapport er et godt redskab

Der er enighed om fra begge sider af bordet, at den offentliggjorte rapport om eksportchaufførernes lidt usikre hverdag på Europas rastepladser skal bruges konstruktivt.

Ordførende direktør Michael Svane, DTL, forretningsfører Leif Rasmussen, Transportgruppen, og formanden for Eksportchaufførernes Landsklub Carsten Paulin mener alle, at det vil kræve en fælles indsats fra EU´s side, hvis der skal dæmmes op for det stigende antal overfald på eksportchauffører.

Redskabet til at komme videre med det arbejde findes i rapporten, som blev offentliggjort i går.

Den er som tidligere nævnt udarbejdet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse, hvor arbejdsgruppen bag undersøgelsen udsendte skemaer til chauffører for at få overblik over omfanget af overfald.

Et gedigent redskab

”Det overraskede mig godt nok, at der de sidste tre år har været 50 overfald om året. Vi vidste godt, at antallet var stigende, men jeg troede ikke, at der var tale om så mange,” siger Carsten Paulin.

Ud over bevogtede rastepladser ser han gerne, at der bliver et tæt politisamarbejde over landegrænserne. Eventuelt med en mobil enhed, som kan være lige i hælene på forbryderne.

”Der tegner sig et klart billede af, at kriminaliteten flytter sig, er der en enhed, som følger efter, er der mulighed for, at røverne vil slå sig mere permanent ned et sted, og så mener jeg, at de er nemmere at få fat i,” påpeger eksportchaufførernes landsformand.

Han forklarer, at det er en tanke, som også er luftet af Det Kriminalpræventive Råd, der også sad med i arbejdsgruppen.

Èt overfald er ét for meget

Michael Svane er også noget overrasket over antallet af overfald de senere år.

”Jeg synes, at ét overfald er ét for meget. Tallene viser, at der er et problem. Derfor er det nu tid at løfte sagen op på den politiske scene,” mener han.

Det skal ifølge direktøren ikke bare være på nationalscenen. Indsatsen mod overfaldene skal sættes ind fra alle EU-landes side og derfor skal rapporten også oversættes og præsenteres i EU-regi.

Michael Svane påpeger, at der skal gøre en indsats på flere fronter, men det er noget, som der skal arbejdes videre med.

”Det er forkert at tro, at man kan undgå overfald, men man kan skærpe agtpågivenheden. Lave bevogtede parkeringspladser, og det er vigtigt, at vi vedholdende sætter fokus på det her, så vi arbejder videre med sagen,” pointerer direktøren.

Rygtet blev bekræftet

Modsat direktøren og Carsten Paulin er forretningsfører Leif Rasmussen ikke overrasket over antallet af overfald.

”Det bekræfter kun rygtet, og jeg er glad for, at så mange chauffører svarede på skemaerne. Nu har vi et materiale liggende, der kan og skal bruges,” mener han.

Han pointerer også, at arbejdsgruppen ikke skal pege på, om der skal bruges gasalarmer – eller ikke. Da den indledte sit arbejde sidste år, blev gruppen på det nærmeste overøst med materiale fra de forskellige leverandører af alarmer.

”Vi sagde dengang, at vi går ikke ud og foreslår den ene frem for den anden. Jeg kan også frygte, at alarmerne kan give falsk tryghed, så vi kommer til at stå med et endnu større problem, fordi vi ikke kan give garantier for, at dur ved alle gasformer,” Leif Rasmussen.

Hjælp til ofre

I dag er der ingen krisehjælp at hente til ofrene for overfald.

Den side af sagen, mener forretningsføreren, kan løses ved at animere vognmændene til at gå sammen og lave en forsikring, som tilbyder psykologhjælp.

”Selv om vi nu har udarbejdet rapporten, vil vi fortsætte arbejdet, og vi vil også gerne have flere indberetninger. Endelig vil jeg også gerne opfordre chauffører, som enten ved - eller har mistanke om, at de har været udsat for gasoverfald til at henvende sig til det lokale politi og til at kontakte en læge for at få taget en blodprøve som bevis,” siger Leif Rasmussen.

Han pointerer samtidig, at det er vigtig, at chaufføren enten via sin læge eller fagforening får anmeldt forhold til Arbejdsskadestyrelsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093