23948sdkhjf

Misbrugte benzinkort i flæng

Tre benzinselskaber blev i løbet af kort tid lænset for 118.220,02 kroner, inden tankkortene blev lukket. I det ene af forholdene spøger et fuldgyldigt medlem af HA. Tiltalte Søren Damgaard Brøner nægtede ganske vist, at den båndede telefonsamtale var med rockeren.

Efter ni dages brug i vinteren 2001 lukkede Hydro Texaco A/S kontoen hos Gorba Spedition. Da skyldte speditøren 14.149,73 kroner.

Hos Kuwait Petroleum holdt Gorbas kort i godt en måned fra 9. februar til 15. marts 2001, så blev de lukket. Gælden beløb sig da til 34.950,71 kroner.

Statoil A/S fik en endnu større økonomisk øretæve. Efter at have udstedt kort til det fynske firma, trak olieselskabet i bremsen 25. maj 2001, da Gorba skyldte 69.118,58 kroner. Første gang der blev tanket på kortene var 19. februar.

Flere involveret

De tre forhold kom for dagen i Retten i Odense i går, hvor tiltalte Søren Damgaard Brøner sad over for dommeren. Ifølge sin egen forklaring var han ansat som konsulent hos speditionsfirmaet.

Søren Damgaard Brøner er anklaget for delagtighed i alle tre forhold. Det samme er Henrik Jensen, som egentlig var ejer af det nu krakkede firma, mens Bent ”Overarm” Jacobsen er tiltalt i bedrageriet over for Kuwait og Statoil.

Når det bliver Henrik Jensens tur til at mødes på nærmeste hold med dommer og anklager, skal han forklare omstændighederne ved endnu et bekendtskab med et benzinselskab. Det er Jet-Benzin, som han i løbet af otte dage foråret 2001 bedrog for 4.418,34 kroner.

En gammel ven

”Nu er der kommet både Q8 og Statoil kort.” Sådan lød Søren Damgaard Brøners indledning til en telefonsamtale, han i maj 2001 førte med Whisky - alias Jimmy Fabricius Vigge.

Hvad tiltalte ikke vidste, var, at politiet lyttede med, og båndet blev afspillet under retsmødet.

Whisky blev i retten præsenteret som en gammel ven af Søren Damgaard Brøner og fuldgyldigt HA medlem. Jimmy Fabricius Vigge spurgte interesseret, om kortene kunne bruges hele vejen ned gennem Europa.

”For så kan vi hurtigt lave 10.000 til 15.000 kroner ved at tanke og sælge benzinen til halv pris til vennerne,” som rockeren forklarede tiltalte på båndet.

Søren Damgaard Brøner mente, at det ene kort kunne bruges til formålet, men han lovede at finde ud af det og vende tilbage med et svar dagen efter.

Helt andre kort

Anklager Annette Krogsgaard var interesseret i at få at vide, om det drejede sig om Gorbas kort, men det afviste tiltalte.

”Kortene i samtalen var nogen, som jeg fik tilbudt af én, der var i pengenød. Han ville sælge dem billigt og spurgte mig, om jeg kendte nogen, som ville købe dem. Sælgeren fortalte, at det drejede sig om Q8 og Statoil kort, men jeg fik aldrig kortene,” forklarede tiltalte.

Selvmodsigende

Ved et tidligere retsmøde kneb det lidt med Søren Damgaard Brøners hukommelse, og der var også huller i går. Tiltalte kunne ikke helt erindre sin rolle i udstedelsen af kortene, men han forklarede, at han mente, det var Henrik Jensen, som ansøgte hos Hydro Texaco, og at kortene blev brugt på kryds og tværs – måske også af Bent Jacobsen.

Hvordan tankkortene fra Kuwait kom i hus, erindrede han ikke.

”Du har forklaret under forhøret 18. juli sidste år, at det var Bent ”Overarm” Jacobsen, der udfærdigede ansøgningen, og at det var hans ide, mens Henrik Jensen skrev under,” påpegede Annette Krogsgaard.

Tiltalte erkendte sin forklaring, men han var nu ikke længere så sikker på, at det var Bent Jacobsens beslutning.

”Jeg tror, at vi tog den i fællesskab,” sagde han.

Tiltalte huskede ikke, hvem der fik ideen til at søge kort hjem fra Statoil.

De tre personer fra Gorba Spedition havde i en periode hårdt brug for benzinkortene, for i løbet af kort tid lejede de personbiler flere steder. Læs videre mandag.

Se desuden dagens anden artikel: ”Svindelsagen fra Odense: Luksusrejser til fjerne lande.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062