23948sdkhjf

Indbetalingerne fra Drejergård udeblev

For et lille års tid siden indgik Drejergård Transport aftale med Chaufførernes Fagforening. Alligevel er der ikke indbetalt en nikkel i pension, og feriepengeindbetalingerne stoppede efter andet kvartal. Oveni kan tidligere ansatte risikere et eftersmæk fra Told & Skat på grund af mangelfulde lønsedler.

Faglig sekretær Hans Rasmussen og formand Bent Lynge Sørensen, Chaufførernes Fagforening, Horsens har en opfordring til tidligere og eventuelt nuværende chauffører hos Johnny Jørgensen, Drejergård Transport, Uthvej 49, Horsens.

Selv om vognmanden 26. februar 2001 underskrev en tiltrædelsesaftale med fagforeningen, har han ifølge fagforeningen blæst højt og flot på reglerne. I hele 2001 blev der nemlig ikke indbetalt en krone til HTS pension. Hos Feriekontoret ser det ikke meget bedre ud. Her stoppede indbetalingerne efter andet kvartal sidste år, og selvom der er indbetalt penge, er der ingen garanti for, at det er det fulde beløb, der er sendt. Eller at der er indbetalt til samtlige chauffører.

Derfor lyder opfordringen fra SiD: ”Tjek jeres indbetalinger nu.”

Hans Rasmussen siger: ”Når der er indgået tiltrædelsesaftale med os, så er chaufførerne omfattet af pensionen, og så skal den indbetales.”

En chauffør har i øvrigt oplyst ved en tidligere henvendelse til HTS, at der på daværende tidspunkt var ansat 30 chauffører hos Drejergård.

Det kan blive værre

Et stort spørgsmål er så, om der er indbetalt penge til Told & Skat?

Det er lidt svære at få svar på, men det er tvivlsomt, om myndigheden har set ret mange af de trukne kildeskattekroner fra de ansatte.

Det kan give chaufførerne voldsomme problemer. Ikke mindst fordi Drejergårds lønsedler mildt sagt er ret mangelfulde.

På nogle er der ingen sammenhæng mellem eksporttimer og timerne vedrørende rejsegodtgørelse. På andre er der overhovedet ingen timer påført.

”Af erfaring ved vi, at det vil Told & Skat ikke acceptere, og chaufførerne kan risikere at blive afkrævet skat af godtgørelsen,” siger Hans Rasmussen.

Ikke helt smertefrit

Den faglige sekretær havde i øvrigt sit hyr med at få Johnny Jørgensen til at underskrive tiltrædelsesaftalen med Chaufførernes Fagforening.

Parterne begyndte at skrive sammen allerede i august 2000.

Det vil sige, det var nu mest Hans Rasmussen, der skrev, for vognmanden var bedst til at love at få orden i tingene pr. telefon.

I januar 2001 mistede sekretæren så tålmodigheden med Johnny Jørgensen. I et brev lod SiD ”Drejergård” vide, at hvis han ikke reagerede, kunne han anse skrivelsen som første strejkevarsel. Så kom aftalen i hus i februar måned.

Andet der hinker

Udover de manglende indbetalinger har Chaufførernes Fagforening i Horsens også to sager kørende mod Johnny Jørgensens enkeltmandsejede virksomhed. Det samlede krav lyder på godt 43.000 kroner.

Den ene af sagerne kostede en udeblivelsesdom. Vognmanden blev væk med den begrundelse, at han var kørt galt på vej til København. Nu er sagen så oversendt til Byretten i Horsens, hvor den endnu ikke er berammet.

I sag nummer to lyder kravet på godt 17.000 kroner. Uden at blinke trak Johnny Jørgensen 15.000 kroner i lønnen hos en chauffør, som kom to timer for sent til aflæsningsstedet i Italien.

”Vognmanden påstod, at det var efter aftale med mig, men det kendte jeg ikke noget til, så nu kører vi en sag om det også,” fortæller Hans Rasmussen.

Sammen med formand Bent Lynge Sørensen glæder han sig over, at afdelingen dags dato kun har et enkelt medlem, som har været/er ansat hos Drejergård.

Tilsyneladende ligger virksomheden nemlig i ruiner sammen med hustruen Kirsten Jørgensens udbrændte møbelhus og lager. De to fagforeningsfolk forudser, at der bliver nok at gøre rundt omkring med at udregne krav til lønmodtagernes garantifond.

Læs også: ”Chauffør har mange penge til gode.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063