23948sdkhjf

Sagen om russisk cabotagekørsel: En varm kartoffel

De store fødevareproducenter er ikke meget for at udtale sig om deres egne etiske regler i forhold til at entrere med en transportør, der klart overtræder loven.

»Vi ser ikke på, hvilke chauffører, der sidder i bilerne. Vi koncentrerer os om vores egen butik,« lyder det fra en fødevareproducent, som vil være anonym. Han lovede i øvrigt Lastbil Magasinet et brev fra firmaets advokat, hvis han nævnes ved navn.

Lidt ømskindede. Det kendetegner de seks store fødevareproducenter, som Lastbil Magasinet i går forhørte sig hos om deres syn på det etiske i at bruge et transportfirma, som overtræder loven, og dermed udgør unfair konkurrence for andre.

Alle 6 bruger Andresen

Fælles for de seks er, at de benytter transport- og speditionsfirmaet Andreas Andresen, Padborg, når deres varer skal ud til kunderne på eksportmarkederne. Som omtalt i går på Lastbil Magasinets hjemmeside, så har Andreas Andresen to gange inden for den seneste måned betalt bøder for en russisk chauffør, der kørte cabotagekørsel i Danmark.

»Generelt kigger vi meget på prisen, kvaliteten af transporten, og om transportøren kan løfte opgaven. Selvfølgelig skal han også helst holde sig på den rigtige side af loven. Men vi sidder ikke og kontrollerer ham, og speditørerne må også komme med biler af hvilken nationalitet, de vil,« siger eksportchef Jens Knudsen fra firmaet “Tre Stjernet”, Horsens.

Kun én vil lægge navn til

Larsen Seafood, Frederikshavn, Abba Seafood, Nørresundby, mejerigiganten Arla Foods, Århus, Tre Stjernet, Horsens, mælkeprodukt-producenten Nordex, Dronninglund og slagterikæden Danish Crown. Alle står i kundekartoteket hos Andreas Andresen.

Ingen af dem ønsker at udtale sig i andet end generelle vendinger om kravet til deres distributør. Det er kun Jens Knudsen fra Tre Stjernet, Horsens, der vil lægge navn til den side af sagen. Og om Andreas Andresens handlemåde vil få konsekvenser for samarbejdet, står lidt hen i det uvisse.

Dog siger en af de anonyme transportkøbere: »Generelt forventer vi, at vore transportører opfører sig ordentligt og overholder loven. Og finder vi ud af, at det ikke sker, forventer vi en fornuftig forklaring på hvorfor, ellers kan det ikke udelukkes, at det får konsekvenser for samarbejdet.«

Skulle først forhøre sig

Hos Danish Crown vil informationschefen Gudrun Andreassen på trods af flere opringninger slet ikke sige noget i første omgang. Heller ikke om de generelle krav til firmaets transportører. Hun vil først forhøre sig andetsteds.

Det ender dog med, at hun vender tilbage med denne melding: »Vi agter ikke at deltage i debatten her og nu udover, at vi ikke er engageret med Andreas Andresen på indenrigskørsel.«

Først prisen

Selv om de fem af transportkøberne, der vil udtale sig generelt, opstiller flere parametre for, hvordan de vælger distributør, nævner de fire først prisen: »Prisen er nok det afgørende, men vi ser også på, om varerne kommer frem.« »Vi ser blandt andet på prisen, og om det er et seriøst firma.« Sådan lyder to af meldingerne.

Lastbil Magasinet ville gerne have spurgt Landbrugsrådets præsident Peter Gæmelke, om fødevareproducenterne, med alle deres etiske regler, kan være tjent med, at prudukterne leveres ud i verden på konkurrenceforvridende vilkår. Men præsidenten er på rejse.

Læs også artiklen "Speditørforening: Ikke vores bord".

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078