23948sdkhjf

Hård kritik fra ISO konsulent

ISO konsulent hævder, at det daværende Danske Vognmænd fik ordre fra de store vognmænd om at lade være med at arrangere certificerings-kurser for deres mindre kolleger.

Ifølge Hans Chr. Dallerup Koch, der er ekspert i kvalitetsstyring, har de store vognmandsfirmaer blokeret for, at vognmændenes hovedorganisation lavede ISO kurser for de mindre vognmænd.

»Da jeg i begyndelsen af 1990´erne gik ind i arbejdet med certificering, var organisationen Danske Vognmænd (nu DTL, red.) vældigt interesseret og lavede kurser for de mindre vognmænd, men det fik en brat slutning. Min fornemmelse siger mig, at DTL fik en lodret ordre fra de store vognmænd om at lade være, fordi de ikke vil overholde reglerne i certificeringen, men bare have de små til at køre, til de styrter. Det kan jeg sige, fordi jeg er uafhængig,« pointerer konsulent Hans Chr. Dallerup Koch.

Han giver et eksempel fra et stort certificeret speditions- og vognmandsfirma, som havde en selvkørende - certificeret - vognmand i sit brød.

Vognmanden kørte med et læs, som skulle frem, koste hvad det ville - herunder overtrædelse af køre-hviletiden. Den certificerede vognmand påpegede over for speditøren, at det var ulovligt, men fik det svar, at han bare kunne holde kæft og køre, ellers blev han fyret.

Vognmanden lavede en afvigelsesrapport om hændelsen. Det fik senere DS til at påpege over for speditøren, at det ikke var smart i forhold til firmaets egen certificering. Den kan nemlig inddrages på grund af misligholdelse. Herunder ved lovovertrædelser. Men ifølge DS er det bare aldrig sket.

Hvad siger DTL?

Direktør Michael Svane, DTL, mener ikke, at organisationen har haft gang i stortrommen for at få medlemmerne til at certificere sig: »Når du spørger, om vi har opfordret til det, må jeg sige både ja og nej. Vi har ikke opfordret direkte, men vi har arbejdet med at lave nogle standarder for blandt andet håndtering af forskellige leverancer. Det er virksomhedens egen vurdering, om man vil bruge tid og kræfter på ISO-certifikatet. Den traumatiske oplevelse er da også, at selv om der er mange gode intentioner bag certificeringen, så er det endog sjældent, at de slår igennem på fragtpriserne,« siger Michael Svane.

Direktøren påpeger, at der er eksempler på vognmænd, som mener, de har noget ud af certificeringen, men at der også findes eksempler på det modsatte.

»Derfor er det også vigtigt at markere, at hvis transportkøberne er ude efter discountkørsel til discountpriser, så får de det også,« mener Michael Svane.

Manglende vilje

Ifølge Hans Chr. Dallerup Koch er ISO-certificering en af vejene til at rydde op i vognmandsbranchen. Viljen er bare ikke til stede, mener han.

»Det kniber alvorligt med fælles fodslag hos ISO-certificerede producenter, kørselsrekvirenter, og mindre, selvkørende vognmænd. Efterlevede alle parter certifikatets kvalitetskrav, kunne det hæve standarden i transportbranchen og stikke en kæp i baghjulet hos dem, der trykker prisen på kørslen,« siger Hans Chr. Dallerup Koch, der mener, at certificering bør være noget, som DTL presser medlemmerne for at gennemføre i stedet for at se passivt til i kulissen.

Hans Chr. Dallerup Koch har været fødselshjælper hos halvdelen af de danske transportvirksomheder, der er i besiddelse af et ISO 9002-certifikat. Det samlede antal er på cirka 30 ud af 6500 transportfirmaer. De 16 er certificeret hos Dansk Standard (DS).

Pris og kvalitet

»Certificerede produktions-virksomheder råber højt om kvaliteten af deres egne varer, men transporten af samme vare skal være så billig som mulig. Det kan medføre fejleveringer og skader på godset, fordi pris og kvalitet som regel følges ad. Transportkøberen er bare ikke altid opmærksom på, at det koster hans virksomhed penge, fordi bestillingen af transporten foregår i én afdeling, og omkostningerne ved de forkerte leverancer havner i reklamationsafdelingen,« siger Hans Chr. Dallerup Koch.

Derfor opfordrer han logistikchefer i firmaer til også at tænke på kvalitet i sidste led, transporten, fremfor at se på, hvem der kan gøre det billigst. Et godt eksempel er en certificeret lampefabrik, som fremstiller lamper i forskellige størrelser.

»Virksomheden klagede over, at lamperne blev beskadiget under transporten, fordi de blev læsset forkert. Jeg opfordrede dem til at finde en certificeret vognmand. På papiret kan han nemlig bevise, at der er system i tingene, og hvilke kvalitetmål han har for sit arbejde. Det hjalp,« fortæller konsulenten.

Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL) gik varmt ind for ISO dengang i begyndelsen af 1990´erne. I dag kalder formanden Jens Tidemann, der også er i bestyrelsen for DTL, certificering for »jordens største fupnummer,« og han har sin helt egen mening om både DS og transportkøbernes handlemåde.

Læs mere om formandens markante synspunkter og DS i en kommende artikel.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079