23948sdkhjf

Kontrol med forhindringer

Selv om det var en lidt beskåret politistyrke, der deltog i den landsdækkende lastbilkontrol, blev antallet af rapporter alligevel nogenlunde, som det plejer.

Torsdag den 31. august fra de tidlige morgentimer og resten af dagen var mandskabet ved Rigspolitiets Færdselsafdelinger rundt om i Danmark kaldt ind for at deltage i en planlagt landsdækkende lastbilkontrol. Selv om kontrollen blev knap så landsdækkende endda, blev der udskrevet mange bødeforlæg.

1493 lastbiler blev stoppet og kontrolleret fra Thisted-området i nord til Padborg i syd og på Fyn, Sjælland og Falster. Da dagens resultat blev gjort op fredag morgen, var der noteret 397 forseelser, som udløste 335 rapporter.

Årsagen til, at styrken blev beskåret, var, at betjentene ved færdselsafdelingerne i Randers og Aalborg blev omdirigeret til den gamle militærlufthavn ved Tirstrup. Her blev 12 armeniere fremstillet i et lukket retsmøde med krav om fængsling i yderligere fire uger.

Armenierne deltog i skyderiet ved Rold Skov for en god måneds tid siden, og politimester Svend Aage Jensby, Hobro tog ingen chancer, da de 12 kommer fra to grupperinger af kriminelle asylansøgere, som tilsyneladende kæmper om »retten« til menneske- og våbensmugling ind over Danmarks grænser. Retsmødet fandt derfor sted under skarp bevogning af 80 betjente.

Snart ny kontrol

Reduktionen i mandskabsstyrken betød ikke det store udsving i resultatet ved tungvognskontrollen, hvor ansatte fra bilinspektionen var godt repræsenteret. Kontrollanterne tog dagen igennem opstilling på strategiske steder for at gå de tunge køretøjer efter i sømmene.

»Resultatet ser ud, som det plejer. Der er ingen, hverken negative eller positive udsving. Selv om det er ønskeligt, at der hen ad året vil ske en reduktion i forseelserne,« siger politikommissær Asger Lund Kristensen, Rigspolitiets Færdselsafdeling København.

Med hen ad året mener politikommissæren meget snart. »Vi har allerede planlagt en ny kontrol i nærmeste fremtid, men jeg har ikke meget tiltro til, at resultatet bliver bedre,« siger han.

Promille på 2,51

De 335 rapporter dækker over 11 bremsefejl, seks på lastbiler, fire på påhængsvogne og en på en sættervogn. Der blev fundet 51 tekniske mangler. Fordelt med 44 på lastbiler, to på påhængsvogne, fire på sættervogne samt en på en bus.

18 stoppede køretøjer var enten for lange eller for brede. Det blev noteret 40 tilfælde af overlæs/akseltryk. 72 kan forvente et bødeforlæg for overtrædelse af køre-hviletiden. Det er ifølge Asger Lund Kristensen på samme niveau, som det plejer.

35 lastbiler havde fejl ved kontrolapparatet. I alt blev 28 noteret for hastighedsovertrædelser efter skiven.

Tre chauffører havde for mange promiller i blodet. Værst så det ud for en chauffør, som blev stoppet på Fyn. Hans promille var på 2,51. En anden spiritusbillist blev stoppet på Sjælland. Han blæste ganske vist kun »promillen« op på 0,9, men han var til gengæld efterlyst af politiet i forvejen.

Nogle køretøjer havde så grove mangler, at de på stedet mistede pladerne. Det var to lastbiler og fire påhængsvogne. 32 chauffører fik kørselforbud på grund af overlæs, dimensionsfejl og grove overtrædelser af køre-hviletiden.

22 biler blev indkaldt til syn, og endelig var der pillet ved hastighedsbegrænseren i to biler. De blev sendt videre til synshallen, inden der tages stilling til, om det skal koste chaufføren kortet ubetinget.

»Jeg kan bare konstatere, at alt i alt er forseelserne de samme, som de plejer,« siger Asger Lund Kristensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062