Flot hollandsk multitrækker
Simon Søgaard Pedersen mødte megen medlidenhed, da han skulle have ny bil. Opmuntrende ord og trøstende klap på skulderen var ofte reaktionen fra kolleger, da han fortalte, at han nu skulle til at køre DAF i stedet for sin
vanlige bil.
Medlidenhed blev dog til overraskelse, da han efterfølgende fortalte, at han selv havde insisteret på at bytte mange chaufførers våde drøm – en Scania R730 – ud med et nyt eksemplar fra den hollandske lastbilproducent.
»Jeg var rigtig glad for 730’eren, men jeg ville gerne prøve noget andet,« fortæller den unge chauffør.
Den nye DAF var ellers tiltænkt vognmanden selv, Peter T. Thomsen fra Stenderup lige syd for Horsens. Men i stedet fik Simon Søgaard overtalt ham til et bytte, så vognmanden i stedet overtog Simons kun to et halvt år gamle topmodel fra Scania, mens Simon selv satte sig bag rattet i den nyindkøbte DAF XF 510.
»Jeg har ikke kørt DAF før. Det var mest bare for at prøve det, og hvis ikke man er glad for at få ny bil, så ved jeg da ikke hvad,« siger Simon.
23-årige Simon Søgaard er selv vokset op i området, og før han nåede kørekort-alderen, gik han til hånde hos Peter T. Thomsen Transport og vaskede biler. Efter han fik sit svendebrev som faglært godschauffør, startede han som chauffør hos vognmanden i august 2013.
Straks derefter satte han sig bag rattet i en ny Scania R730 – lidt en luksus som grøn chauffør, men hos Peter T. Thomsen er chaufførerne nu ellers ikke uvante med nye biler. Af de seks lastbiler i vognparken er den ældste således fra 2013. De udgøres af tre DAF, to Scania og en Volvo – og hertil kommer en Mercedes-Benz Sprinter til mindre, forefaldende opgaver.
Godt at skifte lidt
Vognmanden købte sin første DAF i 2002, købte yderligere nogle stykker i midten af 0’erne, inden det hollandske mærke blev sat på standby. »Det er ingen skade til at skifte lidt mellem mærkerne engang imellem,« siger Peter T. Thomsen.
De seneste år er DAF så igen begyndt at dominere vognparken, efter den nye generation af DAF’er blev lanceret.
»Det er en helt anden bil. Der er sket meget med alting. Det er blevet en meget mere smart bil at kigge på,« mener vognmanden.
»Men når vi køber DAF, så handler det selvfølgelig dels om økonomien, og så synes jeg, at de er billige at holde kørende. Og så kører de fantastisk godt.«
Den nye DAF er fabrikkens stærkeste model med 510 heste i den 13 liter store motor, der er gemt væk under det rummelige Super Space Cab-førerhus. Trækkeren er bygget pænt op hele vejen rundt hos PM Lastvognsservice, og den er bl.a. udstyret med ADR-pakke og hydraulikanlæg monteret af Jysk Lad – altså en meget fleksibel opbygning til varieret kørsel, som primært foregår herhjemme.
»Vores andre biler er også okay bygget op, men den her har nok lige fået lidt ekstra. Man skulle have tæsk med en våd avis, hvis ikke man synes, den er flot,« siger
Peter T. Thomsen.
Første på fuld luft
Bilen skiller sig også ud på den måde, at det så vidt vides er den første DAF-trækker herhjemme, som er opbygget med fuld luft fra fabrikken. Det har tidligere kun ladet sig gøre ved at korte en forvogn op, men denne trækker er kommet hjem på fuld luft. Bilen er bestilt tilbage i september 2015, hvilket også vidner om, at det ikke er en almindelig hyldevare fra DAF.
»Vores Scania-trækkere er på fuld luft, og det skal de helst være til det kørsel, vi har. Og for at kunne sammenligne priserne skulle DAF’en også være på fuld luft, fordi det blev jo så noget dyrere,« forklarer Peter T. Thomsen.
»Vi kommer meget på landet ved mine kunder, så hvis det skulle være en bogiebil, så skulle det være på fuld luft,« fastslår han.
For chaufføren gør det også hverdagen nemmere.
»Man kan godt mærke, at den er meget blød, når man accelererer og bremser. Og det er først og fremmest en stor fordel, at man kan hæve og sænke, så man fx ikke rammer imod med en 13,60 trailer. Det kan være en risiko mange af
de steder, vi kommer ud,« fortæller Simon.
Trækkeren har fået en flot finish hele vejen rundt – både praktisk og æstetisk. Fx er hydraulikudtag flyttet tilbage bag på trækkeren for at gøre det nemmere at undgå at skrabe imod, og så har Taulov Autolak malet både bilen, kost og skovl mm., så opbygningen fremstår ren og harmonisk. Trækkeren har også fået lavet bagkofangeren, fået en ekstra ”underlæbe” på kofangeren foran og mange andre fine detaljer.
Masser af plads
Indvendig har Fix Auto-polstring givet hytten en større omgang til chaufførens
komfort.
»Der kan være en uge, hvor jeg ligger ude hele tiden, og så ugen efter kommer jeg måske hjem hver dag. Det svinger meget alt efter kørslen,« forklarer Simon.
»Jeg føler mig godt tilpas i det nye DAF-førerhus. DAF har lidt ekstra plads at røre sig på og lidt ekstra skabsplads. Det er selvfølgelig især rart i de uger, hvor man ligger meget ude.«
Efter et par uger bag rattet i sin nye bil har chaufføren ikke fortrudt, at han byttede sin svenske vogn ud med en
hollænder.
»Jeg er fuldt ud tilfreds. Gearskiftet er måske knap så hurtigt, men jeg synes, den ligger bedre ud ad vejen, og der er ingen støj. Jeg synes, det er en mere komfortabel bil at køre i. Jeg kan godt mærke, at man er gået 220 hestekræfter ned, men det er ikke noget problem med det kørsel, vi har. Skulle det ske, at man taber en lille smule fart på de store bakker, så går det nok,« siger Simon, der forinden havde kørt nogle enkelte ture i firmaets andre DAF’er i ny og næ.
»Men man skal have en fast bil i et stykke tid for at kunne mærke, hvordan den virkelig er at køre i. Der er mange forskellige meninger om de forskellige mærker, men man kan ikke rigtig tillade sig at mene noget, før man har prøvet det selv, synes jeg.«
Alligevel er det sjældent, man som vognmand oplever, at en chauffør hellere vil have en ny DAF frem for sin 730’er.
»Nej, dem er der nok ikke så mange af. Det er friskt gjort af ham,« siger Peter T. Thomsen.
»Men når det er sagt, så er det ikke et dårligt bytte for ham. Nu kører jeg jo selv i 730’eren, og den trækker jo selvfølgelig pissegodt. Men komfortmæssigt ligger DAF’en altså bedre på vejen,« mener han.
Mallorca og Le Mans
Simon Søgaards daglige kørsel varierer meget – men spildolie i tankvogn fylder en del. Derudover får han dog også opgaver, som er de færreste chauffører forundt. For nylig var han en uge på Mallorca med et læs cykler til turister, og midt i juni tager både chauffør og vognmand turen til det klassiske 24 timers racerløb i Le Mans for at levere materiel til et rejse- og eventbureau.
»Det er lidt sjove opgaver, vi har engang imellem. Men det er jo så også fordi, vi kører så meget forskelligt for mange kunder og ikke er bundet op på noget helt fast. Jeg kan godt lide at komme ud og prøve noget forskelligt,« siger Simon.
Selvom Peter T. Thomsen ikke har for vane at slide sine biler op, inden de sælges videre, så er den nye DAF indkøbt til at få mange km på tælleren, inden den skal videre i teksten.
»Det her er en multitrækker, og jeg regner med, at den skal køre i fem år. Den kan alt, så jeg kan ikke lige se, at den skulle blive skiftet ud tidligere. Så skal det da være et farligt godt tilbud, jeg får,« siger vognmanden.
Men det er dog også sket før…
Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.