23948sdkhjf

- Godt med drøftelser af chaufførmanglen, men der er brug for handling

Transportminister Trine Bramsen oplyser i et svar til Folketinget, at hun vil indkalde branchen til nye drøftelser af chaufførmangel i Danmark. Meldingen kommer som opfølgning på en høring om problemet i februar, hvor ITD og andre repræsentanter fra transportbranchen var indbudt til en rundbordssamtale om problemerne med mangel på arbejdskraft i transportbranchen.

ITD roser ministeren for at sætte fokus på området, men opfordrer samtidig ministeren til hurtigst muligt at fremlægge en plan for at skaffe flere lastchauffører til branchen.

Data fra Danmarks Statistik viser, at mere end halvdelen af de danske transportvirksomheder mangler arbejdskraft, og senest har en analyse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vist, at lastbilchauffører er blandt de allersværeste stillinger at få besat.

 - Transportbranchen står i en svær situation, hvor virksomhederne kæmper for at skaffe de nødvendige chauffører. Det er en udfordring, der bliver større dag for dag, og flere steder er situationen nu så tilspidset, at mange virksomheder kæmper en daglig kamp for overhovedet at kunne holde forretningen kørende. Vi vil gerne rose transportministeren for at have fokus på problemstillingen, men der skal snart sættes konkrete initiativer i søen, hvis ikke forsyningssikkerheden skal sættes unødigt under pres, siger politisk chefkonsulent i ITD, Jens Hvid Bang.

 - Vi bliver ramt på mange fronter lige nu. Udover den aktuelle mangel på lastbilchauffører, så er mange chauffører tæt på pensionsalderen, og vi ser ind i en usikker fremtid, hvor en stor del af chaufførerne i de kommende år vil kunne trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Det skaber en voldsom efterspørgsel efter arbejdskraft, og vi vurderer, at der mangler 10.000 lastbilchauffører i Danmark. Det er et meget stort tal, og derfor er der brug for politiske initiativer, der kan skabe mere arbejdskraft. Samtidig skal vi kigge på, hvordan vi kan gøre det attraktivt at blive lidt længere i branchen og tiltrække nye folk, der vil køre lastbil, siger Jens Hvid Bang og tilføjer:

 - Manglen på arbejdskraft, stigende dieselpriser og en stor usikkerhed i markedet er en sprængfarlig cocktail. Vi skal have løst problemerne og iværksat en række initiativer og løsninger, så vi kan få skabt tryghed om forsyningerne og sikre, at vi også i fremtiden har varer på hylderne. Vi satser derfor på, at transportministeren vil arbejde hurtigt og følge drøftelserne op med en konkret plan, der kan iværksættes hurtigt, siger Jens Hvid Bang.

ITD har selv peget på en række forslag, der skal give bedre muligheder for at fastholde chauffører og tiltrække nye til branchen. Det drejer sig bl.a. om.

•    En seniorpakke for fastholdelse af ældre lastbilchauffører.

•    En handlingsplan for flere kvinder i transportbranchen.

•    Fjernelse af alle modregningsregler for pension og efterløn straks.

•    Fjernelse af kravet om obligatorisk efteruddannelse for erfarne chauffører.

•    Målrettet indsats for kommunernes jobcentre med fokus på transportbranchen.

•    Forbedringer af transportuddannelserne.

•    Indsats mod det store frafald af særligt kvinder på transport-erhvervsuddannelserne og de AMU-uddannelser, der uddanner chauffører

•    Bedre arbejdsforhold for chauffører og flere rastepladser.

•    Muligheder for større og mere effektive lastbiler, der kan køre mere gods på færre lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079