23948sdkhjf

Kastbjerg inden samråd om forhadt afgift: Jeg vil fremhæve alle alternativerne

Partiet Danmarksdemokraterne er modstandere af regeringens lovforslag om en km-afgift for lastbiler. Derfor har partiets erhvervsordfører, Betina Kastbjerg, og dets skatteordfører, Hans Kristian Skibby, torsdag 20. april skatteminister Jeppe Bruus (S) og erhvervsminister Morten Bødskov (S) i et samråd om km-afgiften.

Det er om formiddagen, og samme eftermiddag skal lovforslaget så førstebehandles i Folketinget.

Til Lastbil Magasinet fortæller Betina Kastbjerg, at hun meget håber på, at ministrene vil lytte til nogle af alle de alternative forslag til en km-afgift, der er kommet fra branchens organisationer. Blandt andet en forhøjelse af dieselafgiften.

- Der er jo kommet rigtig mange gode ideer fra DTL, fra Dansk Industri Transport og fra Dansk Erhverv, hvor brancheorganisationerne har været ude at sige, hvad det er, de ser, man kan gøre i stedet. Jeg tror, det var Dansk Industri Transport, der kom med seks tiltag, hvormed man kunne reducere CO2-udslippet meget mere end ved det forslag, regeringen er kommet med. Og det vil ikke koste så meget administrativt, som det regeringen er kommet med, siger Betina Kastbjerg.

- Så jeg håber, at regeringen vil lytte til nogle af de her ting og sige, at lovforslaget skal ændres. Det lovforslag, der ligger nu, rammer jo også skævt. Står der for eksempel en slamsuger i København og kører 30 kilometer om dagen, bruger den jo stadig lige så meget olie, som hvis man havde kørt 800 kilometer. Men så betaler du kun for de 30 kilometer, og så rammer du jo ikke den forurening, som man gerne vil ramme, siger Betina Kastbjerg.

- Jeg har også læst, at Klimarådet har været ude at sige, at vores diesel herhjemme er for billig i forhold til udlandet. Så folk de tanker jo, inden de kører ud af landet igen, og det forurener jo lige så meget nede i Tyskland, som hvis de kørte heroppe. Altså, CO2 kender jo ikke grænser. Så jeg synes, man skal lytte til mange af de her brancheorganisationer, siger Betina Kastbjerg.

- Og så kommer jeg til at pege på, at km-afgiften kommer til at ramme skævt i yderkommunerne. Vi kommer til at slå på, at den kommer til at ramme dem, der bor længst væk, siger hun.

Men det er der jo noget uenighed om – alt efter om man er tilhænger eller modstander af km-afgiften. Skatteministeren køber ikke argumentet om, at den skulle ramme skævt?

- Jeg tror ikke, skatteministeren køber nogle argumenter om, at den rammer skævt derude. Jeg kan da håbe på, at de vil prøve at lytte til nogle af de her argumenter, som vi kommer med, som jo er reelle nok, og vi kommer jo faktisk med nogle alternative løsningsforslag.

Samrådet er samme dag, som der er førstebehandling af lovforslaget. Kommer det til at have nogen betydning?

- Vi fik tilbudt samråd 11. maj, men sagde nej tak. Det er jo, efter tingene er vedtaget. Så vendte de tilbage med den her dato, og så sagde vi selvfølgelig ja tak med det samme. Nu er der jo tre behandlinger, så hvis man vil lytte til os, kan man sagtens nå at hive forslaget af bordet, inden det kommer til andenbehandling, og komme med et andet forslag eller lave ændringsforslag og så videre. Jeg synes, det er positivt, at det samråd bliver gennemført, inden lovforslaget skal i salen. Men lur mig, om ikke ministrene får nogle af de samme spørgsmål, når de kommer i salen senere på dagen, som de får på samrådet.

Men er der opbakning til jer på samrådet. Eller er det bare "jer mod dem"?

- De kommer også fra de andre blå partier. Der er opbakning fra dem, jeg har talt med. Så der er opbakning fra dem, der er imod afgiften, siger Betina Kastbjerg.

- Vi ved, at i sidste ende kommer det her til at ramme forbrugerne. Der vil være en udgift, og den udgift bliver lagt ud til kunden, og kunden lægger den så på de varer, der bliver fragtet. Og i sidste ende er det så hr og fru Danmark, der kommer til at betale det her. Så det er bare en skjult skat, siger hun.

- På samrådet vil jeg også spørge ind til, hvordan de er kommet frem til, at man med tiltaget vil reducere CO2-udledningen med 0,3 mio. ton i 2025. Der er jo ikke nogen vognmænd, der lægger om til en el-lastbil, for det kan ikke lade sig gøre, og ladestrukturen er der ikke til det. Så den reduktion kommer jo ikke, siger Betina Kastbjerg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067