23948sdkhjf

ITD: Træk forslaget om km-afgiften og gå i dialog med branchen

ITD havde onsdag foretræde for Skatteudvalget på Christiansborg, og meldingen til politikerne var klar.

- Kilometerafgiften er en dyr og bureaukratisk skat, og konsekvenserne af forslaget er så dårligt belyst, at det bør trækkes tilbage.

ITD opfordrede derfor til, at regeringen belyser alternativer og justeringer af forslaget, inden den går videre med det.

- Det er vores helt klare indtryk, at både skatteministeren og medlemmerne i Skatteudvalget er ved at stemme noget igennem, som de ikke forstår konsekvenserne af, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

- Det er også vores indtryk, at mange politikere har den opfattelse, at vejafgiften er en grøn skat, som med et quickfix vil give CO2-reduktioner og penge i statskassen. Men det er kun det sidste, der gør sig gældende. For det er en ren skat, der ikke fører til den ønskede grønne omstilling, hvilket vi fortalte politikerne i Skatteudvalget i dag, siger Henriette Kjær.

Et af de væsentlige problemer, som ITD fremhævede ved deputationen, er den ifølge ITD geografiske skævhed, der ligger i forslaget. For vognmænd i yderområder rammes ekstra hårdt, og det har politikerne ikke taget højde for, mener ITD.

- Vi gjorde klart for udvalget, at afgiften skævvrider branchen. For små vognmænd og vognmænd i yderområder skal simpelthen køre længere for at hente varerne. Dermed betaler de mere i kilometerafgift, og de kører også flere kilometer, som de ikke kan lægge over på kunden. Det kan føre til lukning af vognmandsvirksomheder i yderdistrikterne, hvilket er en meget uheldig konsekvens af forslaget, siger Henriette Kjær

ITD brugte også foretrædet for politikerne til at gøre opmærksom på de helt grundlæggende problemer med forslaget.

- Blandt andet, at der hvert år skal bruges i omegnen af 300 mio. kr. i administrationsomkostninger. Det er et uacceptabelt højt beløb, og ITD ønsker, at der fremlægges et særskilt regnskab for, hvordan de mange millioner skal forvaltes.

-Det er et kæmpe maskineri at sætte i gang for en beskeden CO2-reduktion. For sagen er den, at Skatteministeriet mener, at den største reduktion kommer ved, at der transporteres mindre, siger Henriette Kjær og uddyber.

- Den CO2-reduktion, som regeringen regner med, vil komme, skyldes først og fremmest en forventning om, at lastbiler vil køre mindre. Men Vejdirektoratet forventer i sine fremskrivninger markante stigninger i motorvejstrafikken frem mod 2030 og længere frem. Og det er jo, fordi vores industrivirksomheder har brug for materialer, og dagligvarebutikkerne skal have mad i køledisken. Varerne skal køres ud, uanset om der er en vejskat eller ej, siger Henriette Kjær, som også understreger, at kampen for at få ændringer igennem langt fra er slut med dagens foretræde for politikerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082