23948sdkhjf

På besøg hos Brande Autosadelmageri: Et flot førerhus kan holde på chaufførerne

Hos Brande Autosadelmageri mærker man en stigende interesse fra vognmændene for at få specialindrettet lastbilens førerhus. En indretning, der også betyder noget i kampen om de dygtige chauffører, mener værkfører Lars Sørensen

Der er ikke nogen tvivl hos værkfører i polstrerafdelingen hos Brande Autosadelmageri, Lars Sørensen. Et flot førerhus, hvor der er gjort ekstra ud af indretningen, med for eksempel plys, læder, skilte og lys, er for mange vognmænd et vigtigt parameter i kampen om at tiltrække og fastholde dygtige chauffører.

Lastbil Magasinet har sat ham stævne en torsdag formiddag i firmaet på Jyllandsvej i Brande. I hallen står denne formiddag fire trækkere klar til at blive forkælet af Brande Autosadelmageris team af medarbejdere, der kan alt ud i kunsten at specialindrette et førerhus helt efter vognmændenes/chaufførernes ønsker.

Ingen grænser for kreativiteten

Lars Sørensen går lidt rundt mellem alle lastbilerne og viser alt fra klassisk busplys til skilte, nappa og fræsemaskinen frem.

Et klenodie af en gammel Volvo er for eksempel denne formiddag ved at få monteret rødt busplys, mens en ny trækker er ved at få den store tur med lamper og mørkerød nappa i kabinen.

Autosadelmager Henrik Larsen kigger op fra arbejdet med det røde busplys, mens arbejdsmand Emil Skydt tager sig af trækkeren, der skal have rødt indtræk.

Lars Sørensen fortæller, at der er rigtig meget at se til hos Brande Autosadelmageri, for vognmændene står lige nu i kø til at få forkælet de tunge køretøjer på Jyllandsvej - og det har de gjort længe efterhånden.

- Interessen er støt stigende. Og jeg mener, det blandt andet skyldes en mangel på chauffører. Det handler om med et flot førerhus at kunne tiltrække og holde på gode chauffører. Der er også nogle vognmænd, som bare får indrettet alle deres biler. Der har altid været en interesse for at få gjort noget ved førerhuset, men det er mere i dag end tidligere, siger Lars Sørensen.

Er der nogle tendenser i tiden, i forhold til hvad kunderne vil have?

- Nej, det er vidt forskelligt. Der er ikke noget, der er mest populært, siger Lars Sørensen og fortæller, at det ikke bare er rødt og blåt busplys, der sælger, men betræk i alverdens farver.

Nappa er også yderst populært, fordi det er nemt at holde rent. Et plexiglasskilt på bagvæggen med logo er også altid populært.

- Der er ingen grænser for kreativiteten. Vi har ikke noget, der er standard, men laver det, som kunden ønsker, siger Lars Sørensen.

- Nogle gange sender vi billeder til kunden, efterhånden som vi indretter førerhuset, men de må også gerne komme ud at kigge, siger Lars Sørensen og fortæller, at firmaet for eksempel har haft besøg af en bornholmsk kunde, som tog på dagstur til Brande for at lade sig inspirere.

En særlig hytte

Ifølge værkføreren spenderer vognmændene typisk et sted mellem 35 og 80.000 kroner på en ekstra lækker hytte til hver enkelt bil. Oftest betaler vognmanden, men der er også tilfælde, hvor chaufføren af egen lomme spæder lidt ekstra til.

- Vi har faktisk oplevet en chauffør, som selv smed 50.000 kroner, siger Lars Sørensen.

Kunderne i Brande er typisk små og mellemstore vognmænd, og Lars Sørensen oplever ikke, at der er forskel på ung eller gammel i forhold til at få forkælet kabinen. Det er ikke en generationsbestemt ting, om man er til plys, skilte, lys og læderindtræk.

- Nej, de ”gamle” vil også have lavet bilerne indeni, siger Lars Sørensen.

- Der er meget variation i jobbet. Vi laver ikke ti lastbiler, der er ens. Derfor skal du som ansat også kunne noget af det hele. På en typisk dag laver jeg for eksempel døre, syer gardiner og giver priser til kunder, siger Lars Sørensen.

En af de vognmænd, der for eksempel gik all in med et lækkert førerhus, er Flemming M. Larsen fra Møn med sin hyldestbil til den store troubadour Kim Larsen. En bil, der prydede forsiden af Lastbil Magasinet i sommeren 2022. Her var det Brande Autosadelmageri, der stod for indretningen – efter oplæg fra chaufføren selv og vognmandens bedre halvdel, Louise. Stilen blev holdt i to dominerende farver, og chaufføren Pehr fik et gammelt ønske opfyldt om ”Chesterfield”-knapper i polstringen. Og så er der også indvendigt masser af referencer til Kim Larsen – mest iøjnefaldende på undersiden af overkøjen, hvor Ray Hill malede tre motiver af sangeren på en aluplade.

Erfarne medarbejdere

Der skal selvfølgelig kvalificerede medarbejdere til, der kan føre alle vognmændenes ønsker og idéer ud i livet. Medarbejderstaben hos Brande Autosadelmageri - der også indeholder presenningsafdeling og en storprintafdeling - består i selve polstringsafdelingen af seks medarbejdere.

Lars Sørensen selv er uddannet møbelpolstrer – da han tog sin uddannelse som ung, var der nemlig ikke noget, der hed autosadelmager. Han har været i firmaet, siden han som 13-årig begyndte som fejedreng. I dag er han 50 år.

I det hele taget er det en trofast medarbejderflok, som hænger ved. For eksempel autosadelmageren Henrik Larsen, der har været i firmaet i 13 og for tre år siden fik uddannelsespapir på at være autosadelmager.

En anden medarbejder, Emil Skydt, kalder sig selv ”arbejdsmand” og laver lidt af det hele.

- Du behøver ikke at være udlært for at arbejde med det her. Det vigtigste er, at du har interessen og sætter en ære i det arbejde, du laver. Men har du interessen, så kan du også lære det. Det vigtigste er at have lysten, siger Lars Sørensen, der netop har været med til at ansætte to nye medarbejdere.

Ordrebogen hos Brande Autosadelmageri er også fyldt op indtil midten af august. Og når Lars Sørensen lover, at en bil er færdig til en bestemt dato, så er den det også.

Hvordan ser du fremtiden inden for specialindretning af førerhuse?

- Det er svært at se ind i. Men for 2-3 år siden, da væltede det altså ind med nye kunder. Men jeg ser også udfordringer, for eksempel med kilometerafgiften for lastbiler. Skal vognmændene til at have en medarbejder ansat til at administrere den, så kommer det til at koste, og har vognmændene ingen penge, så har vi ikke noget at lave. Men der er jo altid udfordringer, og jeg tror, at folk vil blive ved at have det samme til førerhuset, siger Lars Sørensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063