23948sdkhjf

Historisk dag: Nu bygger Scania sine egne batterier

Scanias hjertekammer i Södertälje har gennemgået en revolution og er nu fuldt dedikeret til den elektriske fremtid med egen batterifabrik og produktion af elektriske lastbiler

Tirsdag var en historisk dag for Scania, da batterisamlingsfabrikken i det svenske hovedkvarter i Södertälje blev indviet. Det skete ved et arrangement på selve fabrikken med deltagelse af Scanias topledelse, europæisk fagpresse og bl.a. den svenske energiminister Ebba Busch.

Opstarten af det nye fabriksanlæg kun nogle få stenkast fra produktionslinjen for lastbiler gør det muligt for Scania at igangsætte serieproduktion af de tungere el-lastbiler fra dette efterår.

- Jeg er enormt stolt af alle kolleger, der har lagt deres hjerte og sind i det her. Hos Scania har vi gjort det til vores formål at drive skiftet mod et bæredygtigt transportsystem. Med batterienheden i drift har vi en af de vigtigste nøglefunktioner på plads for at accelerere skiftet til elektrificering, siger Christian Levin, adm. direktør for Scania og Traton Group (som ud over Scania også omfatter lastbilmærkerne MAN, Navistar International og Volkswagen Caminhões e Ônibus).

Unikt Scania-batteri

Scanias batterifabrik skal samle batteripakker baseret på de skræddersyede Scania-battericeller, som produceres af samarbejdspartneren Northvolt i Skellefteå i det nordlige Sverige tæt ved polarcirklen.

Scania ejer samtidig lidt over én procent af Northvolt, som blev etableret i 2016 med det udtrykkelige formål at producere verdens grønneste batteri - bl.a. ved den nordlige placering med rig adgang til billig og bæredygtig strøm til at drive det enorme fabriksanlæg.

- Skiftet til elektrificerede løsninger er den største transformation i transporthistorien, og 2023 er året, hvor det for alvor tager fart. Bevispunkterne lanceres én efter én, og investeringen på 1,5 milliarder svenske kroner i denne nye batterienhed er et af dem, siger Christian Levin.

Minimal CO2-udledning

Så sent som i april i år præsenterede Scania og Northvolt en fælles udviklet battericelle, specielt designet til tung transport med et unikt lavt CO2-fodaftryk, som ifølge Northvolt er en tredjedel af standarden i branchen.

Cellerne fra gigafabrikken Northvolt ETT vil blive samlet i pakker på det nye 18.000 kvadratmeter store Scania-anlæg – svarende til 3 fodboldbaner - i Södertälje, og dermed er Scania klar til at producere el-lastbiler til regional transport.

Ny fabrik og ny produktionslinje

Ved at placere samlefabrikken ved siden af chassislinjen i Södertälje, som blev redesignet i sommer til storskalaproduktion af el-lastbiler, er betingelserne for hurtige og effektive produktionsflows på plads. Batterisamlingen vil beskæftige 550 Scania-medarbejdere og er stærkt automatiseret fra indgående varer gennem produktion til levering.

- På trods af et hurtigt skiftende forretningslandskab, forbliver vores løfte om altid at sætte vores kunder først. At være premium betyder, at vi leverer løsninger, der både er af højeste kvalitet - og bæredygtige. Cellen, der nu samles i moduler og pakker, er et perfekt eksempel på dette. Den har kapacitet til 1,5 millioner kilometer – svarende til lastbilens levetid. Det er et privilegium at være med til at skabe forandring sammen med alle vores partnere og kunder, siger Marcus Holm, chef for produktion og logistik i Scania.

Scanias batterifabrik skal i første omgang samle batteripakkerne MP10 (104 kWh) og MP20 (208 kWh), som skal bruges i de regionale trækkere, der er på vej, og i den kommende tid også implementeres i de mindre serier, der allerede er lanceret.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095