23948sdkhjf

Test af Mercedes-Benz eActros 300 LS giver tro på elektrificeret lastbiltransport

Nagel Liller A/S har testet Mercedes eActros 300 til nærtransport, og indtrykket er særdeles positivt. Rækkevidden i vinterperioden kræver dog lidt planlægning, idet en enkelt daglig ladning på ruten er nødvendig, fortæller Fleet Manager Villy Larsen fra Nagel Liller A/S, der nu overvejer eActros 600, som kan leveres i 2025.

”Chaufføren, der for nylig testede Mercedes eActros 300 i en 14-dages periode, fortæller, at det er en fornøjelse at køre i den, fordi den er så lydløs og har rigtig gode køreegenskaber. Han er klar til at skifte. Det eneste, han lige skulle vænne sig til, var at skulle være opmærksom på ladningen af batteriet,” siger Villy Larsen, Fleet Manager i Nagel Liller A/S.

En fuld opladning tager omkring halvanden time. I det kolde danske vintervejr har rækkevidden vist sig i praksis at være omkring 20 pct. mindre end estimatet fra producentens side, som er en gennemsnitsbetragtning. Det betød, at en opladning undervejs var nødvendig. Ruten blev derfor planlagt, så chaufføren kunne lade op ved Uno-X lastbil ladestandere i Horsens i en tre kvarters middagspause. 

Billigst at lade op hjemme

”Her skal man være opmærksom på, at når man lader op ude på ruten, så er det faktisk dyrere end diesel rent kilometermæssigt, end det er at lade op derhjemme på sin egen lader, hvor man også kan planlægge en opladning på de fordelagtige tidspunkter. Så det er jo en dialog, vi skal have med olieselskaberne om, hvor meget de skal have for deres strøm,” siger Villy Larsen.

Han påpeger, at erfaringerne med eActros 300 giver grobund for optimisme med hensyn til perspektiverne for elektrificering af lastbiltransporten i de kommende år. Udviklingen af batterierne og ladernes kapacitet forbedres løbende, men det kan dog ikke løse alle udfordringer. Der er også behov for at udbygge infrastrukturen, hvad angår muligheder for opladning i Danmark, for her er der kun få muligheder i store dele af udkants-Danmark. Og igen - prisen for opladning er relativt høj på de steder, der er tilgængelige.

Interessen for eActros 600 er stor

Ikke desto mindre overvejer Nagel-Liller A/S nu at indkøbe el-lastbiler fra Mercedes-Benz, men interessen er rettet mod eActros 600, der ifølge producenten har en rækkevidde på 500 km - og ifølge Nagel Liller A/S erfaringer dermed omkring 400 km i en dansk vinter - som følge af den dobbelt så store batterikapacitet på 600 kWh.

”eActros 300 kan bruges til nærdistribution, men eActros 600 kan bruges til noget mere og også tage flere kW ind ved opladning. Det er jo det næste - vi vil gerne kunne komme ud og køre nogle større stræk. Du kan lade eActros 600 fuldt op på to timer, og så kan du køre en hel dag uden opladning på den rute, som vi testede.”

Mercedes-Benz eActros 600 sælges nu til levering om knap halvandet år. I mellemtiden fortsætter udviklingen af batterierne, og det giver anledning til nogle overvejelser, før beslutningen tages.

”Hvad sker der med batteriteknologien og kapaciteten på halvandet år? Det er jo det, som vi er lidt spændt på. Det kan jo være, at der kommer noget endnu mere interessant på markedet inden da,” siger Villy Larsen.

Om Nagel Liller A/S

Nagel Liller A/S er førende inden for temperaturreguleret fødevaretransporter - og logistikløsninger i Danmark. Vores kundetilpassede løsninger inkluderer alt fra Full-load (FTL), Part-load (LTL) og distribution samt logistik og oplagring af mange typer dagligvarer. Energieffektivitet, bæredygtighed og reduktion af CO2-emissioner er en integreret del af dagligdagen ved Nagel Liller A/S. Nagel Liller A/S er en del af Nagel-Groups internationale netværk, hvor der yderligere kan tilbydes en bred vifte af services, inden for fødevarelogistik til hele Europa.

Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065