23948sdkhjf

Særlig ladestander indviet i pomp og pragt på Fyn

Danmarks største betonvarekoncern, IBF, markerede mandag 17. marts indvielsen af det, virksomheden kalder 'Danmarks første privatfinansierede ladestation for ellastbiler'.

Det skete ved en festlig "Green Opening" af IBF Truck Charge i Ejby på Vestfyn. Ladestationen er fuldt finansieret af IBF selv uden tilskud.

Midtjyder går forrest

Kristian Jensen, direktør for Green Power Denmark og tidligere skatte, finans- og udenrigsminister, var inviteret til at stå for den officielle åbning sammen med IBF's administrerende direktør, Stefan Smidt Clausen.

- Udfordringen med ellastbiler er, at de har en meget begrænset rækkevidde, før de skal hjem til en ladestander. Det går den rigtige vej med at få bygget et netværk, men vi skal have flere til at læne sig ind i kampen og åbne op. Jeg er ikke overrasket over, at det er midtjyder som IBF, der går forrest. Hver eneste gang vi flytter en fossil lastbil over på el, styrker vi vores energimæssige uafhængighed i Europa. Så det er virkelig en glædens dag, lød det bl.a. fra Kristian Jensen ved indvielsen.

Skal kigge på transporten

IBF har selv aktuelt 250-300 lastbiler kørende i Danmark, som endnu ikke er eldrevne. De bliver gradvist udskiftet, efterhånden som teknologien og tilgængeligheden gør det muligt. I øjeblikket har IBF bestilt otte elektriske betonkanoner, som skal leveres af Renault med opbygning fra tyske Liebherr. De første leveres inden for de kommende måneder.

- Skal det rigtig lykkes at få reduceret vores CO2-udslip, så skal vi kigge på transporten. Vi har kigget på muligheden for at udskifte flåden over tid med alternativer til fossile brændstoffer. Problemet har været, at teknologien på ellastbiler ikke har været god nok endnu. Eldrevede lastbiler i den skala, vi arbejder med, er ikke helt nok. Rækkevidden er for lav, når vi har mange tons, og dertil har vi ofte kranudstyr og bånd på betonkanoner, som også er energitunge, sagde IBF-direktør Stefan Smidt Clausen.

- Vi vil dog være med, og vi vil også gerne være først. Vi har derfor bestilt de første eldrevne lastbiler. Det bliver betonkanoner, som kommer til at køre i københavnsområdet til sommer, fortalte han.

Har taget chancen

- Der er bare ikke den lade-infrastruktur, der skal til for at drive store flåder på tværs af landet. Derfor har vi taget det et skridt videre og bygget den her offentlige ladeplads i Ejby. Det er en ladeplads bygget til eksterne vognmænd med elektriske lastbiler. Vi har taget chancen, og selv uden de økonomiske beregninger, som skal understøtte sådan en investering, har vi tro på fremtiden. Vi tror på, at denne investering vil gavne den samlede omstilling af lastbiler fra diesel til el og også gavne os selv på sigt, sagde Stefan Smidt Clausen.

Ladestationen i Ejby er dog ikke kun tiltænkt IBF's egne køretøjer, men kan bruges af alle vognmænd, der passerer ladestationen, der ligger et stenkast fra afkørsel 56 på motorvej E20.

Anlægget råder i første omgang over to ladestandere med kapacitet til at oplade cirka 50 lastbiler om dagen, men kan hurtigt udvides med en tredje ladestander, efterhånden som behovet stiger.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.084