23948sdkhjf

Nu sætter de CO2-tal på både produkter og transport

Det er ikke længere kun prisen i kroner og ører, man kan se, når man handler online hos Brødrene Dahl, men også klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven. Foreløbig har Brødrene Dahl udstyret 70.000 varer med CO2-data, så det er nemt for installatørerne at beregne CO2-belastningen på deres leverancer. 

Som noget unikt oplyser Brødrene Dahl også klimaaftrykket på transporten af leverancerne, og dermed får installatørerne det komplette CO2-tal for hver enkelt bestilling.

- Med CO2-data på både produkterne og transporten får installatørerne et komplet overblik over det samlede klimaaftryk på hver enkelt bestilling, de lægger online hos os. Dataene på produkterne kan ses direkte, når man lægger varerne i kurven, mens den samlede rapport med transportaftrykket inkluderet, der giver et retvisende tal på hvert enkelt produkts samlede CO2-aftryk, kan trækkes på bd.dk, siger bæredygtighedschef i Brødrene Dahl, Kristine Ohrt, i en pressemeddelelse og fortsætter:

-Det er meget tidskrævende at finde rundt i CO2-junglen, men det er en opgave, vi som grossist gerne bruger ressourcer på at løse ordentligt. CO2-beregninger fylder mere og mere i installatørernes hverdag, og vi synes, vi har en vigtig rolle i at forenkle den del af deres arbejde. Jo lettere vi kan gøre det for installatørerne at finde de påkrævede CO2-data, desto mindre tid skal de bruge foran skærmen.

Brødrene Dahls målsætning er at kunne oplyse klimaaftrykket på det fulde sortiment på 150.000 varenumre, og arbejdet med at indsamle CO2-data foregår derfor stadig. Kristine Ohrt lægger ikke skjul på, at det er et kæmpe arbejde at indsamle CO2-data i den meget store skala, som Brødrene Dahl gør. 

Hvor det har været muligt, har Brødrene Dahl indhentet CO2-data på de specifikke produkter, det vil sige produkter, som er EPD-verificerede. Det gælder for en del af de 70.000 produkter, mens CO2-dataene på de resterende produkter stammer fra generiske databaser.

-Det er en både tidskrævende og kompleks opgave, vi har sat os for at løse. Jeg er derfor meget glad for, at vi er lykkedes med at skabe transparens i produkternes klimaaftryk og at gøre CO2-dataene tilgængelige online for installatørerne på en brugervenlig og umiddelbart anvendelig måde, siger Kristine Ohrt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078