23948sdkhjf

DSV deltager i test af eHighway

I fremtiden kan elektriske lastbiler muligvis lade batteriet op under kørsel ved at koble sig på en køreledning over vejbanen. DSV deltager i et forskningsprojekt i Frankfurt om testning og etablering af en elektrisk motorvej - en eHighway - der kan bane vejen for godstransport med elektriske lastbiler over længere afstande.

- Uden den rette infrastruktur er der risiko for, at ladestationer vil skabe betydelige flaskehalse med lange stop og store forsinkelser for elektriske køretøjer. Hvis eHighway bliver en realitet og bliver udbredt til hele Europa, vil det skabe nye muligheder for at elektrificere vejgodstrafikken og tilbyde kunderne mere bæredygtig vejtransport uden forsinkelser. Som en af de førende virksomheder i branchen ser vi det som vores ansvar at bidrage til udviklingen af nye teknologier såsom eHighway, siger Søren Schmidt, CEO, DSV Road.

En række forskellige samarbejdspartnere deltager i Elisa eHighway-projektet, der har til formål at etablere en elektrisk motorvej, der vil gøre det nemt for lastbiler at lade op under kørsel. Derved undgås lange opladningsstop, og teknologien kan dermed gøre det muligt at anvende elektriske lastbiler på længere fragtruter.

Lastbilerne, der kører på eHighway-teststrækningerne, er udstyret med tagsensorer, der registrerer, når lastbilen kører under køreledningerne, og sørger for, at lastbilen automatisk kobles på køreledningerne ved hjælp af en såkaldt pantograf og lader op under kørsel.

Siden begyndelsen af februar har en af DSV's underleverandørers chauffører kørt på de 10 kilometer eHighway-teststrækning i Frankfurt med gods til og fra Frankfurt Lufthavn. Denne teststrækning udvides snart til 17 kilometer.

Via en databoks i lastbilen kan forskere fra Institut for Transport- og Trafikvidenskab under Darmstadt Tekniske Universitet se data på over 150 forskellige målepunkter, herunder batteriopladningsstatus og brændstofforbrug. Denne viden suppleres med ugentlige interviews med chaufføren.

Udover teststrækningen i Frankfurt, som DSV er i gang med at prøvekøre, omfatter projektet desuden teststrækninger i Stuttgart og Lübeck. Den igangværende fase af projektet løber indtil udgangen af 2024. Projektets samarbejdspartnere har ansøgt om finansiering af en mulig næste fase, der vil fokusere på yderligere udvikling af eHighway.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078