23948sdkhjf

Urbaser tager 14 af 31 nye DAF i brug

Knap var den sidste nytårsraket fyret af, før renovationsselskabet Urbaser A/S gik i gang med indsamling af restaffald for affaldsselskabet Reno Djurs i Norddjurs og Syddjurs Kommuner. Det skete bl.a. med 14 fabriksnye DAF LF260 renovationsbiler.

Urbaser vandt i fjor udbuddet på indsamling af restaffald på Djursland samt en række andre udbud i bl.a. Jammerbugt, Aarhus og Odsherred Kommuner. De nye DAF’er på Djursland er således de første af en samlet ordre på 31 DAF-renovationsbiler, som Urbaser har bestilt til levering over det næste halve år.

De 14 nye DAF renovationsbiler på Djursland er alle af typen LF260 4x2 FA med traditionel diesel-drivline, opbygget med affaldskomprimatorer.

- Vi har valgt DAF LF’er på 18 tons totalvægt til Djursland, men vi har også bestilt lidt mindre udgaver af LF’erne på hhv. 16 og 12 tons totalvægt til kørselsopgaver i de andre kommuner, fortæller Johnny Lind, der er indkøbsansvarlig hos Urbaser.

- Vi har specificeret bilerne med affaldskomprimatorer fra hhv. svenske Norba og italienske Mazzocchia, der er skræddersyet til de specifikke indsamlingsopgaver. I begge tilfælde er der tale om to-kammer affaldskomprimatorer, så bilerne kan indsamle to forskellige affaldsfraktioner på samme tur, tilføjer han.

Elektriske affaldskomprimatorer

Affaldskomprimatorer på renovationsbilerne drives af et såkaldt e-PTO (elektrisk kraftudtag) af typen TM43 fra virksomheden Banke ApS i Sønderborg. e-PTO’en består af en kraftig Li-Ion-batteripakke med 43 kWh kapacitet i kombination med en hydraulikpumpe og el-motor samt en elektronisk styreenhed, der driver hydrauliksystemet på affaldskomprimatoren.

Batterierne oplades med grøn strøm, når renovationsbilerne er parkeret om natten, og batteripakken rummer nok strøm til at drive affaldskomprimatoren hele den følgende arbejdsdag. Dermed undgås at lastbilens dieselmotor skal trække affaldskomprimatoren og udlede CO2, når affaldet komprimeres inden videre transport.

- Ud over at reducere dieselforbruget har de elektrisk drevne affaldskomprimatorer også et betydeligt lavere støjniveau under driften. Det gavner selvfølgelig borgerne på indsamlingsruterne, men det er også en stor fordel for vores medarbejdere, siger Johnny Lind.

Forbedret ergonomi med kneeling

- Med DAF LF’erne får vi både komfortable og ergonomiske renovationsbiler med gode ind- og udstigningsforhold. Dem har vi yderligere forbedret ved at få eftermonteret en såkaldt kneeling-funktion, så forenden af renovationsbilerne automatisk sænkes ca. 200 mm, når håndbremsen trækkes. Det giver endnu bedre ind- og udstigningsforhold til førerhuset, hvilket især er særligt relevant på renovationsbiler, hvor chaufførerne skal ind og ud af førerhuset flere hundrede gange om dagen, understreger han.

De mange nye renovationsbiler til Urbaser på Djursland er leveret i et samarbejde mellem Area Manager Nordic Lars Klogborg fra DAF Trucks Danmark og lastbilsælger Klaus Hauge fra aut. DAF-forhandler ESA Trucks i Kolding.

Om Urbasers nye DAF LF260 4x2 FA renovationsbiler:

 

Drivline: PACCAR 6,7 liters, 6-cyl. rækkemotor på maks. 264 hk/1.000 Nm, 6-trins AS-Tronic automatgear med Hill Hold. Enkeltreduceret DAF SR1132-bagaksel med mekanisk differentialespærre, udv. 5,57:1

 

Førerhus: DAF LF-dagførerhus.

 

Opbygning: To-kammer affaldskomprimatorer fra hhv. svenske Norba på 13 m3 og italienske Mazzocchia på 12 m3 rumfang.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234