23948sdkhjf

Replik: Det er ikke sludder, at den nye arbejdstidskontrol er et problem

Politisk chef hos ITD, Henriette Kjær, kommer med dette svar på et indlæg fra Jens Groot (kontorleder, FDL):  

Jens Groot skriver her i Lastbil Magasinet, at det ikke er helt rigtigt, når vi i ITD bl.a. advarer om, at den nye kontrol af chaufførers arbejdstid tvinger virksomheder til at flytte kørsel fra nat til dag, og at vognmænd må investere i flere lastbiler.

Faktisk kalder han det, jeg siger, for noget sludder.

Men ser man sagen fra chaufførernes synspunkt, så er det faktisk et stort problem for dem, at deres arbejdstid bliver begrænset med den nye kontrol. Det betyder, at chauffører, som f.eks. kører natkørsel, må sprede deres arbejde over flere dage i ugen for at få de samme timer, hvilket mange chauffører slet ikke ønsker. De vil hellere køre de timer, som de må, inden for køre- og hviletidsreglerne, end at skulle på arbejde en ekstra dag hver uge. Det mener jeg ikke er noget sludder, men faktisk et reelt problem.

Samtidig skriver Jens Groot, at der ikke er behov for flere lastbiler, men bare flere chauffører på samme lastbiler. Det er muligt, at nogle virksomheder kan løse problemet ved at ansætte flere chauffører til det samme arbejde. Men der er også nogle, der skal ud at investere i flere lastbiler for at møde kundernes behov. Og i en tid med chaufførmangel, som kun ser ud til at vokse de kommende år, er det i sig selv et problem.

Og ser man på fødevaretransport til supermarkeder, så tror jeg ikke, at forbrugerne vil være glade for, at fersk kød og frugt skal ligge på et lager i et halvt døgn ekstra, inden det kommer ud i kølediskene, som Jens Groot også peger på som en løsning.

En ting har Jens Groot dog ret i, og det er, at transporten bliver dyrere med den nye kontrol, hvilket er det sidste, vi har brug for midt i en inflationskrise.

Og man kommer heller ikke uden om, at det kommer til at koste mere CO2, når virksomhederne ikke kan planlægge den mest optimale logistik.

I ITD mener vi, at der er rigeligt med bøder og regler i transportbranchen. Så vi synes hellere, at politikerne skal lette presset på branchen, frem for at indføre endnu et regelsæt, som udsætter chaufførerne for endnu større risiko for at miste en dagsløn på grund af en bøde.

Henriette Kjær, politisk chef ITD

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109