23948sdkhjf

Først én, så to

Scania R 500 til Frøstrup.

Vognmand Kim Nørager, Frøstrup ved Thisted, driver Kims Containerservice med tre lastbiler. Han fik for et halvt år siden leveret en ny Scania R 500 fra Stiholt i Thisted, og for nylig fik han leveret endnu en R 500 med stort set samme specifikation.

Det er ikke, fordi Kim Nøragers lastbiler kommer sovende til det. De er alle tre opbygget med hejselad til lokal entreprenørkørsel med bl.a. grus, sten og jord, kranopgaver med grab samt opretning af grusveje med en speciel udlægger. Dertil kommer handel og levering af træpiller samt tung transport af flis fra de lokale skove til de nordjyske varmeværker, så vogntogets vægt med læs ligger som regel oppe i nærheden af de maksimalt tilladte 56 tons.

Alligevel er Kim Nørager positivt overrasket over brændstoføkonomien i de nye Scania.

- Vi fik den første nye R 500 lige omkring sommerferien, og der havde vi allerede bestilt én mere. De har efterfølgende leveret en overraskende god brændstoføkonomi begge to, så det er jo et ekstra plus, fortæller vognmanden.

Ny chauffør, ny bil

Chauffør på den nye Scania er Benny Nielsen, der således har fået ny bil efter blot et halvt år i firmaet. Han blev først ansat, efter at bilen var bestilt, men han har alligevel nået at sætte sit aftryk på indretningen af bilen. Det er bl.a. sket i førerhuset, som har fået en ’omgang Karl Johan Buur’ hos plysspecialisten i Vrå. Også opbygningen, med kroghejs og knækarm samt beslag til bagmonteret kran, er blevet helt efter chauffør Benny Nielsens ønsker.

- Der er lavet et utrolig flot stykke arbejde af Sawo i Thisted med opbygning af bilen, siger Kim Nørager.

Han har desuden valgt at tegne syv-årige reparationsaftaler på de to Scania R 500 hos Stiholt i Thisted.

Chassistype

Scania R 500 B8x4 NBLN med CR20N-førerhus med normal taghøjde samt drivline med 13-liters, 6-cyl. motor på max. 500 hk / 2.550 Nm, GRS905R-gearkasse med integreret Retarder samt RB662-tandembogie med 2,92:1 i udveksling og langs-/tværgående differentialespærrer.

Opbygning

Multilift Ultima 26Z.59 kroghejs med knækarm, hydrauliktank opbygget lodret bag førerhuset, hydraulisk udskydelig bagkofanger, kranbeslag til aftagelig, bagmonteret 24 t/m HIAB-kran, VBG-træktøj med hydraulik ført bagud til tip på påhængsvogn.

Desuden div. værktøjskasser samt vandret og lodret chassis-afdækning, der samtidig fungerer som cyklistværn.

Maling ved Sæby Autolakering, plysning af førerhus ved Karl Johan Buur i Vrå, mens Lars Pedersen, Stiholt i Thisted, står for salg og levering.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204