23948sdkhjf

DEBAT: Sidste mand lukker

DEBATINDLÆG:

Har med interesse læst Niels Christensens indlæg her på siden. Og jeg kan kun give ham ret i hans antagelser.

Desværre, tror jeg, det er utopi at få forbrugerne til at give mere for varerne, end det er nødvendigt. Og skulle

det endelig lykkes, tror jeg ikke, vi skal drømme om, at merprisen ville havne i transportørernes kasse, da det

aldrig vil blive nødvendigt at betale mere til transportøren.

En af de største årsager til det er, at vi aldrig indenfor branchen har lært ordet ”nej”. Og nu er det desværre blevet for sent, i og med udbuddet fra øst er blevet så stort, som tilfældet er, og kontrollen er lig nul, - hvilket jo er en offentlig hemmelighed.

Samtidig har en stor del danske transportører forsøgt at ekspandere sig ud af problemet og er i mange situationer røget iden fælde, som jeg her på siden forsøgte at advare imod. Nemlig at ansætte chauffører, der slet ikke magter

opgaven, og således bliver sammenlignet med østchauffører uden nogen form for uddannelse. Noget, som

desværre er blevet bekræftet den seneste tid, hvor man har set flere danske chauffører blive taget med

sprit i blodet. Og det må da være chaufførmangel, der er årsag til, at de er havnet bag et lastbilrat.

At det var en mindre katastrofe, at Magnus Heunicke måtte forlade posten, har Niels Christensen også helt

ret i. Her kom vi da virkeligt fra asken og i ilden. Og de andre partier, der truede med det helt svære skyts, når

der skete overtrædelser af weekendhvil/køre- og hviletid, har man som forventet ikke hørt mere fra.

Så hjælp til en ensartet behandling tror jeg ikke, vi skal forvente.

Det er rystende, at udenlandske biler kan nøjes med 24 timers weekendhvil, da det er det eneste, tungvognspolitiet kontrollerer, og vi som danske må holde 45 timer, da vi senere kan komme i virksomhedskontrol, hvor man virkelig kan få problemer, hvis man kun har holdt 24 timer.

Jeg forstår Niels Christensens frustrationer. Men tror, vi må erkende, det, vi forstår ved dansk transport, er

kommet derud hvor, man inden for overskuelig tid og med god "hjælp" fra vore egne kan sige, at ”sidste mand lukker og slukker”.

Bjarne Nielsen

Keravavej 10

9800 Hjørring

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126