23948sdkhjf

Koncept-lastbil sparer 30 %

Med hjælp fra den svenske energimyndighed har Volvo Trucks udviklet et nyt konceptkøretøj, Volvo Concept Truck. Den er resultatet af et fem år langt forskningsprojekt, der har til formål at skabe mere energieffektive køretøjer. Den nye konceptlastvogn reducerer ifølge Volvo brændstofforbruget med mere end 30 %.

En af de vigtigste faktorer bag det lave brændstofforbrug er forbedringen af den aerodynamiske effektivitet på hele 40 %, der gælder både trækker og sættevogn.

»Vi har ændret på hele lastvognstoget og optimeret aerodynamikken så meget som muligt. Vi bruger f.eks. kameraer i stedet for sidespejle. Det reducerer luftmodstanden, så der skal bruges mindre energi til at drive lastvognen fremad,« forklarer Åke Othzen, projektchef hos Volvo Trucks.

Ud over de aerodynamiske forbedringer er konceptkøretøjet udstyret med nyudviklede dæk med lavere rullemodstand. Sættevognen vejer to ton mindre end referencesættevognen, hvilket betyder et lavere brændstofforbrug eller mulighed for en højere nyttelast. Projektet omfatter også en forbedret drivline. Der blev lavet en testkørsel af lastvognstoget på de svenske veje i efteråret 2015.

Arbejdet på Volvo Concept Truck har været i gang siden 2011. Målet er at forbedre effektiviteten af fjerntransporter med 50 %.

Eftersom konceptkøretøjet er en del af et forskningsprojekt, vil det ikke være tilgængeligt på markedet. Nogle af de aerodynamiske detaljer er dog allerede blevet implementeret på Volvo Trucks' serieproducerede køretøjer, og flere af løsningerne fra dette projekt vil muligvis blive inkluderet i fremtiden.

Specifikationer: Volvo Concept Truck:

Lastvognsmodel: Volvo FH 420

Motor: Volvo D13 Euro 6

De aerodynamiske forbedringer:

– Optimeret aerodynamisk sættevogn og trækker.

– For at reducere luftmodstanden er de konventionelle sidespejle blevet udskiftet med kameraer, som desuden har den ekstra fordel, at de giver et bedre udsyn og øger sikkerheden.

– Aerodynamisk optimerede chassissideskørter over baghjulene på trækkeren og alle hjul påsættevognen.

– Aerodynamiske spoilere forlænger sættevognen og reducerer luftmodstanden.

– Optimeret luftstrøm til motorens kølesystem

– Mindre luftmodstand forrest på trækkeren, hjulkasserne og indstigningstrinnene

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203