Vognmand sidder ikke fast
Virksomheden Vognmand Filtenborg i Nykøbing Mors har fået leveret to nye fire-akslede Volvo FMX 500 Volvo lastbiler 8x6 med forhjulstræk. De kan af egen kraft trække sig fri af vanskeligt og løst køreunderlag.
Halvdelen af Vognmand Filtenborgs 30 lastbiler er entreprenørlastbiler, og de udfordres i det daglige på opkørte arbejdspladser, i terrænet og i løst køreunderlag som sten, grus og sand. Risikoen for at sidde fast i det bløde underlag med de tonstunge lastbiler er stor.
Løsningen for den nordjyske vognmand er forhjulstræk.
ATC
»De nye Volvo FMX har ikke siddet fast endnu. De klarer det meget bedre end de øvrige lastbiler. Forhjulene skal ikke presse sig igennem løst terræn, de kravler selv hele tiden ovenpå. Vi vil satse på Volvo FMX med forhjulstræk fremover,« fortæller Bjørn Filtenborg.
Bilerne har ATC – Automatic Traction Control – og så snart ABS-systemet registrerer hjulspind, tilkobler systemet træk på alle aksler, så vejgrebet kan blive genoprettet. Det hele sker inden for et splitsekund. Det sker per automatik, når chaufføren har brug for det.
De nye Volvo-lastbiler har ekstra stor frihøjde, forstærkede bolte og stålfjedre til ekstra krævende entreprenøropgaver. De er ikke at sammenligne med en dumper, men det ligner. Lastbilerne kan køre med væsentligt mere end 32 tons på lukkede områder, hvilket øger effektiviteten på opgaverne.
Bygger nyt
Bjørn Filtenborg udfører en bred vifte af opgaver så som afhentning af dagrenovation og industriaffald i flere kommuner, asfaltudlægning, slamsugning og alle former for entreprenørkørsel. Virksomheden har også to store mobile betonknusere, som transporteres rundt til opgaverne på blokvogne.
Virksomheden blev stiftet i 1978 af Arne Filtenborg, som i dag er pensionist. Firmaadressen i Nykøbing Mors by bliver i øvrigt skiftet ud med en ny inden for et par år.
Bjørn Filtenborg har købt syv hektar jord uden for byen, hvor man er i fuld gang med at rejse en hal på 1.200 kvadratmeter til affaldssortering. Efterfølgende skal der bygges værksted og administrationskontor på den store grund.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.