DEBAT: Vend trafik på cykelstierne
Hvor svært kan det være?
Man vender da bare trafikken på cykelstierne, så cyklisterne kører mod biltrafikken, hvilket fodgængerne er blevet anbefalet i mange år, når de går på veje uden fortov.
Det vil jo også være meget billigere for vognmændene.
Men i forvejen mener jeg jo, at man ikke behøver at slå hjernen fra og kun holde på sine rettigheder, når man sætter sig på en cykel. For hvad hjælper det, at man har ret, når der står 50 tons oven på ens krop?
Chancen for at overleve er næsten lig nul, så en eventuel erstatning får man ikke meget ud af. Men det giver heller ikke lastbilchaufførerne ret til bare at mase frem i trafikken, bare fordi de er størst, hvilket jeg heller ikke tror, de gør.
Hvad siger statistikken om nationaliteten på de chauffører, der er indblandet i diverse cykeluheld, hvis det nu viser sig, at de danske chauffører kun tegner sig for 5 – 10 pct. af uheldene?
Vi kan vi jo ikke vinde meget ved at pålægge de danske vognmænd ekstraudgifter til diverse udstyr, hvis vi ikke kan forlange det samme overfor udenlandske vognmænd.
Det vil jo bare betyde, at der komme flere udenlandske vognmænd, da det eneste sted de danske vognmænd kan hente pengene, er på fragten, og de er jo dyre nok i forvejen!
Leif K Jensen
Abildgaardsvej 20
3000 Helsingør
Hvis vi vender trafikken for alle bløde trafikkanter, så vil de altid komme mod lastbiler og busser, og derved ville vi være kommet langt med hensyn til at undgå højresvingsulykker.
En meget simpel løsning.
Morten Hansen
Hovedgaden 501
2640 Hedenusene
Problemet er kun en halv meter fra rattet. Jeg har gennem mange år fulgt både Scanias og Volvos procedurer med sikkerhed. MAN og Mercedes er på omgangshøjde med sikkerhed. Det er jo normalt Bosch og Hella, der laver forarbejdet.
Man skal holde op med at skælde lastbilerne ud. Det er ratholderne, der er problemet.
Allan Wester
Røllikevænget 60
5250 Odense SV
Ja, hvordan stopper man alle de ulykker, der findes på hospitaler, hvor de syge bliver fejlmedicineret, der er ca. 1000 om året - det hører vi bare aldrig noget om, fordi en læge må arbejde alt det, han vil.
En sygepjeleske må have to job, hvis de vil, Falck køre stadig 24 timers vagt hvorfor har de ikke køreskiver i, men kun hvis de skal køre mere end 100 km fra hjem/station. Der er åbenbart forskel på, hvem der må slå ihjel.
Bo Koldorf
Spragelsevej 7
4160 Herlufmagle
[add:390]
[add:393]