23948sdkhjf

DEBAT: Tal helt ude i hampen

Endnu en "Svanesang" uden hold i virkeligheden, hvilket vel på ingen måde er overraskende. Michael Svane mener, at det bare er sølle 3 % af transportarbejdet i Danmark, der kan henføres til cabotagekørsel. Hos ITD er man dog oppe på hel 5 %, og den forskel på 2 % er trods alt noget, der betyder en del.

Derimod synes der i "det virkelige liv" at være en væsentlig højere procentdel, da realiteterne jo også omfatter det, vi i daglig tale kalder for "piratkørsel".

Andelen af danske køretøjers cabotagekørsel i andre lande synes at være temmelig diffust, da alle jo ved, at andelen af eksportture ud af Danmark har været støt faldende i de senere år.  Dette da flere og flere af disse ture bliver udført af udenlandske køretøjer.

Når nu Michael Svane og DI er klar til at bekæmpe ulovlig cabotage, vil der vel ikke være hindringer omkring store bøder for manglende papirer, når køretøjerne kontrolleres. Noget der i øvrigt burde være "kundens" ansvarsområde.

Dan F. Jørgensen
Løkkehøj  2 e
5471 Søndersø

Michael Svane, de tal med 3 % er helt ude i hampen, du kan jo starte med at se på din egen formand med alle hendes udlændinge, hvor meget de kører internt i DK, men du kan jo også se, alle de andre store har sat det i system.

Jeg ser det dagligt, især inden for levnedsmidler. Der er f.eks. et norsk firma, der starter i Skagen, aflæsser lidt dér, tager noget nyt med til Hirtshals for derefter at losse nogle paller fra Norge igen og derefter tage nogle paller fra Hirtshals med til Hanstholm og så losse det meste, han har tilbage fra Norge - men laster så nogle paller i Hanstholm, som han så losser ved en stor levnedsmiddelstransportør i Padborg.

Det er sat i system flere gange om ugen, sat i værk af et dansk speditionsfirma. Og jeg kunne nævne mange andre eksempler.

 
Egon Sørensen
Industribuen 4
7730 Hanstholm

DI og Michael Svane fatter åbenbart ikke en fis af det hele. Jeres medlemmer kører på hvide plader, og jeres medlemmer kører også den ulovlige cabotagekørsel - jeg er skideligeglad med den lovlige.

Og til det med, at de danske vognmænd også har nydt godt af cabotage i udlandet, kan man bare sige, at det stadig bliver gjort på hvide plader! Så I kan ærgre jer lige så længe, I vil, men I vil åbenbart hellere betale dagpenge til de arbejdsløse i stedet for at give den løn, en dansker skal have, og forlange en ordentlig pris hos jeres kunder.

For Michael Svane, du er jo ikke på vejen og ser diverse biler på hvide plader køre rundt med beton den ene dag og linktrailer til Nordjylland den næste og så dagligvare den tredje, eller flere ture med beton igen.

 
Bjarne Jessen
Bustrupvej 27
6400 Sønderborg

[add:352]

[add:393]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.59