Hollandsk-nordisk cabotage-forbrødring
Den nordiske organisation NLA og den hollandske transportorganisation TLN mødtes tirsdag i denne uge i Amsterdam for at udveksle synspunkter, og det skete i kølvandet på den rapport, som den hollandske regering kom frem med for 14 dage siden. En rapport, der ridser ganske alvorlige konsekvenser op i tilfælde af en liberalisering.
NLAs formand og adm. direktør for DTL Erik Østergaard kan bekræfte, at NLA og TLN er på linje, når det gælder forholdet til de eksisterende cabotageregler:
»Vi er enige om, at der er et påtrængende behov for at udvikle en klar og utvetydig lovgivning og kontrolpraksis på europæisk plan og nationalt. Vognmænd og chauffører har brug for klarhed for at sikre fair konkurrence. Alt andet vil være uansvarligt og vil have ødelæggende effekt for markedet for vejtransport og chauffører.«
Samtidig er der enighed om, at cabotage skal være en midlertidig mulighed i tilknytning til internationale transporter – og skal altså ikke kunne sættes i system og bruges til at forvride konkurrencebetingelserne.
Erik Østergaard, der mødtes med TLN’s præsident Alexander Sakkers, er tilfreds med, at NLA og TLN har den samme tilgang til cabotage.
»Vi har nu en enighed blandt erhvervsorganisationerne, der strækker sig fra Norden til Tyskland, Frankrig og Holland. Det tilfører yderligere 5500 virksomheder som vægt bag ved vores budskab om, at cabotageproblemerne er reelle og bør tackles seriøst,« siger Erik Østergaard.
[add:390]
[add:393]