Volvo introducerer forbedret I-See
Volvo Trucks introducerer nu en ny version af I-See – et system i den nye Volvo FH, som sparer brændstof ved kørsel i bakket terræn. Den nye version henter aktuelle oplysninger om vejens topografi trådløst fra en central server, så alle lastvogne med I-See har adgang til den samme brændstofbesparende information.
»Din egen lastvogn behøver ikke at have kørt på den aktuelle bakke en eneste gang for at kunne udnytte systemets potentiale fuldt ud. Det er nok, at en anden, som også har I-See, har kørt der før,« udtaler Christer Pehrsson, områdechef for fjerntransporter.
Autopilot overtager styringen
I-See kan sammenlignes med en autopilot, som på bakker overtager styringen af gearskift, gaspedal og motorbremse og udfører den på den mest brændstoføkonomiske måde. Brændstofbesparelsen på en langdistancetransport kan blive op til 5 %.
[pic:19527]Første gang en lastvogn, der er udrustet med den nye version af I-See, kører i et bakket vejområde sendes oplysningerne om topografien (bakkernes stigning) trådløst til Volvo Trucks’ server og lagres dermed ikke kun lokalt i lastvognens hukommelse, som med den tidligere version af I-See.
Når en anden lastvogn med I-See derefter kører samme strækning, henter systemet automatisk oplysningerne fra serveren og sørger for, at gearskifte, acceleration og opbremsning sker på en brændstofeffektiv måde allerede første gang.
Sådan fungerer I-See
- I-See er en software, som samarbejder med drivlinen og GPS’en. Funktionen forudsætter at lastvognens fartpilot er aktiveret.
- I-See får oplysninger om kommende bakkers topografi fra Volvo Trucks’ server.
- Når I-See registrerer, at lastvognen nærmer sig en stigning, øges hastigheden. Takket være bevægelsesenergien kan lastvognen køre længere i et højere gear og dermed reducere behovet for brændstofkrævende nedgearinger.
- Når lastvognen er tæt på bakkens top, undgår I-See unødig acceleration. Lige før nedkørslen kobles drivlinen fra, og lastvognen kører i friløb for at spare energi. I-See begynder at motorbremse blidt i god tid, inden bakken slutter.
- Kommer der umiddelbart derefter en anden stigning, ophører motorbremsningen nederst på nedkørslen for at opbygge fart, som anvendes på den første del af den nye stigning.
[add:378]
[add:393]