Volvo lufter ud i førerhuset
Volvo Trucks har gjort store tiltag for at forbedre luftkvaliteten i førerhuset på den nye Volvo FH, primært ved at bruge tekstiler og komponenter, som indeholder og udleder færre kemiske stoffer. Resultatet er, at luften inde i lastvognen er væsentlig renere end i den omgivende trafik.
»Vores holistiske tilgang har fokuseret på at minimere emissioner fra indvendige materialer og at forhindre små partikler i at komme ind i førerhuset via klimaanlægget. På den måde er det lykkedes os at reducere lugt og mængden af partikler og organiske stoffer, såsom formaldehyd,« siger Lars Mårtensson, miljødirektør hos Volvo Trucks.
Faste emissionsgrænser
[pic:19523]Luftkvaliteten i førerhuset har været en del af Volvo Trucks’ forsknings- og udviklingsarbejde i mange år og har været genstand for øget fokus i det seneste årti.
»Mange chauffører tilbringer op til 20 timer om dagen i lastvognene, og derfor er vores nye langdistancelastvogn perfekt til at introducere denne nye holistiske løsning,« siger Hannele Nurmi, Volvo Trucks’ specialist i regulativer om organiske stoffer.
Emissioner af organiske stoffer fra indvendige tekstilmaterialer er et almindeligt problem i automobilindustrien. I de fleste tilfælde stiger disse emissioner, når der bliver meget varmt i førerhuset, eller det udsættes for direkte sollys.
Forskellige tiltag
[pic:19524]Volvo Trucks har behandlet dette på en række måder. Alle flammehæmmere i tekstilerne i førerhuset på den nye Volvo FH er fjernet. I stedet er tekstilerne gjort tykkere og tættere for at overholde brandreglerne. Giftige kemikalier i plast- og lædermaterialer, som anvendes i stole, rat og pyntekomponenter er erstattet af mindre harmfulde stoffer, og læderet er garvet ved en kromfri proces. For at forhindre partiklerne fra den omgivende luft i at komme ind i førerhuset passerer den indkommende luft gennem en kombination af to aktive filtre., som er designet til at minimere mængden af små partikler.
»Forsøgene viser, at mængden af organiske stoffer i førerhusets luft er reduceret til en brøkdel, hvilket betyder, at chaufførerne får et renere og sundere arbejdsmiljø i den nye FH. Vores næste mål er at indarbejde denne løsning i den løbende fornyelse af vores lastvognsprogram. Målet er at tilbyde den samme høje luftkvalitet i alle Volvo-lastvogne, der sælges over hele verden,« slutter Lars Mårtensson.
[add:338]
[add:393]