DEBAT: Færre byrder på transport
Effektiv og billig transport af gods bidrager væsentligt til at styrke danske virksomheders konkurrenceevne. Derfor skal vi hele tiden være opmærksomme på muligheder for at effektivere og billiggøre transporten af råvarer og færdige produkter med lastvogne.
Omvendt vil dyr transport medføre tab af danske arbejdspladser og betyde dyrere varer i butikkerne. På denne baggrund er det yderst glædeligt, at de planlagte kørselsafgifter for lastbiler er totalt skrinlagt.
I forbindelse med de igangværende transportforhandlinger har Venstre fremført to yderligere forslag, der kan bidrage markant til en mere effektiv transport og et lavere brændstofforbrug.
Det første handler om, at vi skal smidiggøre den såkaldte virksomhedsordning for kørsel med de lange modulvogntog fra det godkendte statsvejnet til erhvervsområder, havne og virksomheder lokalt. De nuværende regler er alt for firkantede og indebærer et unødvendigt stort behov for anlægsinvesteringer, der skal betales af virksomhederne og kommunerne. Vi vil åbne for, at der kan meddeles tilladelse til kørsel med modulvogntog på visse betingelser, der tilgodeser trafiksikkerheden. Eksempelvis ved at der kun må køres om aftenen og natten.
Desuden har vi foreslået en omfattende udvidelse af det statslige vejnet, der er godkendt til modulvogntog. Derved kan virksomhederne se frem til en mere effektiv og miljøvenlig transport, hvilket er til gavn for os alle. Det andet forslag handler om, at vi bør hæve den tilladte totalvægt/akseltryk for lastbiler med 2 ton. Derved kan færre lastbiler transportere mere gods. Igen til gavn for danske arbejdspladser og for miljøet. Forslaget skal dog lige granskes for, om der bliver et uforholdsmæssigt større slid på vejene, hvorefter vi kan tage endelig stilling til det om et par måneder.
Målet er klart: Vi skal sørge for færre byrder på den transport, der holder hjulene kørende i samfundet.
Kristian Pihl Lorentzen,
folketingsmedlem og trafikordfører for Venstre
Hermelinvej 4
8643 Ans
[add:389]
[add:393]