Volvo lancerer dynamisk styring
Knap et halvt år efter lanceringen af den nye FH-serie præsenterer Volvo Trucks nu endnu en teknisk innovation. Volvo Dynamisk Styring kombinerer konventionel hydraulisk servostyring med en elektronisk styret elmotor, der er monteret på styrehuset. Resultatet er en præcis styring, der skal give chaufføren et mere sikkert, komfortabelt og behageligt arbejdsmiljø.
»Denne patenterede teknologi giver chaufførerne store fordele under alle kørselsforhold. På motorvej giver det dynamiske styresystem en uovertruffen retningsstabilitet. Ved lave hastigheder er selv en tungt lastet lastvogn så let at styre, at du kan gøre det med én finger,« siger Claes Nilsson, direktør for Volvo Trucks.
Gør det let at styre
[pic:19518]En elektronisk styret elmotor, der er monteret på styrehuset, er den store, nye teknologiske innovation inden for Volvo Dynamisk Styring. Elmotoren, der arbejder sammen med lastvognens hydrauliske servostyring, har et maksimalt moment på 25 Nm og reguleres tusindvis af gange i sekundet af den elektroniske styreenhed.
»Elmotorens opgave er at levere en perfekt føling med styretøjet hvert eneste sekund af kørslen. For eksempel registrerer systemets sensorer, at chaufføren ønsker at køre lige ud, og sikrer automatisk, at forstyrrelser på grund af vejoverfladen ikke trænger op igennem til rattet,« forklarer Gustav Neander, projektleder for Volvo Dynamisk Styring.
[pic:19519] »Ved lave hastigheder gør hjælpen fra elmotoren det utrolig let at styre lastvognen. Selv en tungt lastet anlægslastvogn, der kører terrænkørsel på en ujævn overflade, kan styres uden nogen anstrengelse. Lastvognschauffører, der har testet systemet i løbet af udviklingsprocessen, har alle været meget imponeret,« tilføjer han.
Volvo opsummerer fordelene ved det nye system i fire hovedpunkter:
1) Ved lave hastigheder overtager elmotoren arbejdet, så chaufførens kræfter spares. I stedet kan chaufføren slappe af og styre lastvognen uden at behøve at overbelaste sine skuldre og arme. En anden fordel er, at Volvo Dynamisk Styring er selvoprettende, også når der bakkes.
2) Ujævnheder i vejoverfladen såsom revner og huller dæmpes af systemet. Det betyder, at styretøjet føles mere stabilt, eftersom chaufføren ikke behøver at kompensere med konstante, små justeringer af rattet.
3) På motorvej sikrer denne præcisionsregulering en større retningsstabiliet, hvilket igen sikrer, at chaufføren får en mere afslappet køreoplevelse med fuld kontrol ved alle hastigheder. Det dynamiske styresystem eliminerer stort set alle disse små ratbevægelser, som ellers er uundgåelige på nutidens veje.
4) En stejlt hældende vejoverflade eller en sidevind registreres hurtigt af det selvlærende system, som automatisk kompenserer, så chaufføren kan styre ligeud uden at behøve at trække i rattet for at modvirke sidegående bevægelse.
Til kamp mod arbejdsskader
Volvo Dynamisk Styring er også tiltænkt at gøre noget ved de mest almindelige arbejdsskader, som arbejdet som chauffør i tunge godskøretøjer ofte medfører. Officielle tal fra det svenske arbejdstilsyn viser, at lastvognschauffører er overrepræsenteret i statistikkerne for arbejdsskader.
»Næsten fire ud af ti lastvognschauffører klager hver eneste uge over smerter i ryg, nakke, skuldre eller arme. Vores forbedrede styresystem giver en langt mere afslappet køreoplevelse, som bør modvirke den slags problemer i arbejdsmiljøet,« siger Gustav Neander.
[add:390]
[add:393]