Stormøde og ulmende blokader
»Vi vil have ordnede forhold i branchen. Der skal sættes en stopper for social dumping, vi skal cabotage-reglerne lavet om, og så skal det skrives ind i den danske lovgivning, at ugehvilet på 45 timer skal holdes uden for bilen og helst på hjemadressen,« siger Mark Kristensen, talsmand for en uformel og nystartet chaufførgruppe med navnet "Danske Chauffører til Danske Lastbiler".
Chaufførerne arbejder på snarest muligt at arrangere et stormøde for chauffører og vognmænd - og dagsordenen er klar:
»Mødet skal ikke være en kaffeklub. Vi er klar til at lave blokader, hvis det er det, der skal til, og så må vi lukke landet, indtil vi får vores krav opfyldt,« siger Mark Kristensen.
Chaufførerne har haft kontakt med 3F, der har udtryk sympati for chaufførernes frustrationer - og angiveligt også skulle være behjælpelig med at finde egnede lokaliteter.
Lørdag 9. marts afholder 3F Transportgruppen et stormøde i Jylland - stedet er ikke helt på plads, men baggrunden er nogenlunde den samme. Om end blokade-snak ikke er en del af dagsordenen, understreger Jørgen Aarestrup Jensen, forretningsfører i 3F Transportgruppen.
»Der er vist nogle ting, der er blandet lidt sammen. Det stormøde, vi holder, er ét, hvor vi orienterer chauffører om den seneste udvikling i vores politiske arbejde omkring social dumping, cabotage-problematikken og seneste nyt fra Bruxelles. Det er et møde for vores medlemmer, men skulle der være andre interesserede, er de også velkomne. Vi har indmeldelsesblanketter med,« siger Jørgen Aarestrup Jensen.
»Vi deltager ikke i nogen form for blokader eller den slags, men jeg forstår da udmærket de frustrationer, som chaufførerne har. Det er de samme frustrationer, som vi selv har, og jeg ved, at det også ulmer i andre lande som Belgien, Holland og Frankrig,« siger Jørgen Aarestrup Jensen.
[add:389]