Ny image-kampagne for lastbiltransporten
Under overskriften ”Holder DK kørende” starter nu en stor imagekampagne for lastbiltransporten. I første omgang bliver kræfterne brugt på at mobilisere og involvere branchens mange virksomheder og medarbejdere. Og i løbet af foråret 2010 bliver kampagnen for alvor synlig for befolkningen.
Målet med kampagnen er, at befolkning såvel som beslutningstagere får øget deres kendskab til lastbiltransportens virke og vilkår i Danmark.
Befolkningen er ikke i tvivl om vigtigheden af lastbiltransport. En undersøgelse viser, at 91 procent af danskerne anerkender, at lastbiltransport er en uundværlig del af samfundet. Alligevel har mange mennesker en kritisk holdning til branchen. Den skepsis ønsker en samlet branche at få afvæbnet, og det er baggrunden for imagekampagnen ”Holder DK kørende”.
Frem til 2012
Imagekampagnen bliver lanceret i fællesskab mellem ITD, DTL, DI Transport, Danske Speditører og ATL og med opbakning fra 3F og Transportministeriet. ITD er initiativtager og finansierer kampagnen, der løber frem til foråret 2012. Budgettet er på ca. 20 millioner kroner.
»Vi skal have styrket lastbiltransportens image. Og jeg er ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre. Forudsætningen er, at omverdenen lærer os bedre at kende og får et mere nuanceret billede af, hvem vi, og hvad vi laver. Et godt image er vigtigt. Det smitter positivt af på vores møde med andre trafikanter og på humøret og den faglige stolthed i vores branche,« siger ITD’s formand Mogens Therkelsen og uddyber:
»Jeg er overbevist om, at vi også vil kunne mærke et bedre image på vores rammevilkår. Det er en selvstændig målsætning, at lastbiltransportens vilkår bliver debatteret og fastlagt på baggrund af fakta frem for fordomme.«
Branchens folk går til filmen
De kommende måneder handler om at få de tusindvis af kvinder og mænd, der er beskæftiget med lastbiltransport, til at engagere sig aktivt i imagekampagnen.
Det kan chauffører, vognmænd og resten af branchen blandt andet gøre ved at stille op til casting til reklamefilmen, der kommer på tv i foråret og sommeren 2010.
ITD’s adm. dir. Jens I. Petersen siger om reklamefilmen:
»Vi er overbeviste om, at vi får mest ud af kampagnen, hvis det er branchens egne folk, der kommunikerer lastbiltransportens budskaber. Derfor overlader vi ikke opgaven til skuespillere eller dukker. Hermed tror jeg, at vi hurtigere kan få nedbrudt fordommene om os og i sidste ende opnå, at alle i branchen synes, det er sjovt at arbejde med lastbiltransport i Danmark.«
[add:160]