DTL: Regeringen løber slalom
Regeringen er i gang med et sandt slalomløb i sagen om road pricing, mener DTL.
DTL reagerer på en artikel i Jyllands-Posten, hvor skatteminister Kristian Jensen erkender, at et intelligent roadpricing-system med variable afgifter må udskydes, fordi teknikken ikke er på plads. Planen har hidtil været, at road pricing skulle gælde for lastbiler fra 2011 og for personbiler med start i 2015. Men i stedet lægger ministeren nu op til et mere enkelt afgiftssystem for lastbilerne.
»Først havde vi en hensigtserklæring fra fire enige ministre om et klogt, grønt og provenu-neutralt road pricing system for alle motorkøretøjer.
Dernæst hældte man i forbindelse med skattereformen først på året over en halv milliard kr. i nye afgifter ud over lastbilerne.
Og nu er meldingen så, at en kommende intelligent road pricing model undtager lastbiler, der i stedet fra 2011 skal udsættes for et mere simpelt system. Nu er argumentet, at opkrævningen af afgifter for lastbiler og personbiler ikke behøver at være ens. Det er jo ren kassetænkning«, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar til regeringens nye udmelding.
[add:160]