EU-indsats for ens miljøregler
En ny handlingsplan fra EU-Kommissionen skal nu forsøge at undgå, at hver europæisk by har hver sin politik for transport - og hver sine restriktioner og forbud, oplyser DTL.
Fra DTLs Bruxelles-kontor er indsatsen i flere år gået på at få skabt fælles retningslinjer, så en lastbil ikke skal bevæge sig gennem forskellige byer i EU med hver deres regler, så man f. eks. ikke oplever, at man i én by skal forsyne lastbilen med et partikelfilter, mens den i en anden kun må køre om natten, og i en tredje skal motoren være af mindst Euro 4-normen.
»Får EU ikke harmoniseret det arbejde og bliver bedre i stand til at rådgive byerne med viden om, hvordan man gør passager- og godstransport mere effektiv, sikker og grøn på samme tid, kommer der med tiden en endnu mere uoverskuelig situation. For mange byer i Europa arbejder i øjeblikket med planer for mobiliteten – og i visse tilfælde desværre nærmest imod mobiliteten,« mener DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
EU kommissionens handlingsplan, der blev offentliggjort i sidste uge, foreslår konkrete initiativer til at hjælpe de lokale, regionale og nationale myndigheder i håndteringen af udfordringerne i bytrafikken.
[add:158]