23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Volvo afprøver alternativt brændstof

Med start i 2010 bliver Volvo Trucks den første lastvognsproducent, der gennemfører omfattende feltprøver med brændstoffet Bio-DME.

Bio-DME udleder meget lave emissioner af kuldioxid og kan på langt sigt erstatte 50 % af den diesel, der forbruges på transportmarkedet i Europa i dag, oplyser Volvo.

Feltprøven er kommet i stand gennem et bredt samarbejdsprojekt mellem bl.a. EU, de svenske energimyndigheder, olieselskaber og transportindustrien. Målet med projektet er at vurdere potentialet i DME (Dimetylæter) som brændstof til erhvervskøretøjer.

DME, der fremstilles af biomasse, også kaldet Bio-DME, har både høj energi-effektivitet og giver lave udslip af drivhusgasser, hele vejen fra ”kilde til tank”.

Råstoffet er sort lud, et restprodukt med høj viskositet og højt energiindhold fra papirmasse-industrien. Med Bio-DME som brændstof i stedet for diesel, mindskes kuldioxidudslippet med 95 %.

14 lastbiler deltager

Volvo Trucks deltager i projektet med 14 Volvo FH lastbiler, som skal testkøres af udvalgte kunder i fire forskellige områder i Sverige mellem 2010 og 2012.

Olieselskabet Preem udbygger deres anlæg, så lastbilerne kan anvendes i regional og lokal trafik. Den første feltprøvelastbil vises i Piteå, hvor også produktionen af Bio-DME kommer til at foregå.

Volvos DME lastbil bruger en normal 13-liters motor, der med få tilpasninger i tanksystemet, indsprøjtningssystemet og motorstyringen fungerer fint sammen med biobrændstoffet.

»Bagved rattet er alt, som det plejer. Ydelse og køreegenskaber er præcis de samme som i en lastbil med dieselmotor, men forskellen finder man i de lave udslip af kuldioxid,« siger Mats Franzén, produktchef for motorer hos Volvo Trucks.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|