Volvo afprøver alternativt brændstof
Med start i 2010 bliver Volvo Trucks den første lastvognsproducent, der gennemfører omfattende feltprøver med brændstoffet Bio-DME.
Bio-DME udleder meget lave emissioner af kuldioxid og kan på langt sigt erstatte 50 % af den diesel, der forbruges på transportmarkedet i Europa i dag, oplyser Volvo.
Feltprøven er kommet i stand gennem et bredt samarbejdsprojekt mellem bl.a. EU, de svenske energimyndigheder, olieselskaber og transportindustrien. Målet med projektet er at vurdere potentialet i DME (Dimetylæter) som brændstof til erhvervskøretøjer.
DME, der fremstilles af biomasse, også kaldet Bio-DME, har både høj energi-effektivitet og giver lave udslip af drivhusgasser, hele vejen fra ”kilde til tank”.
Råstoffet er sort lud, et restprodukt med høj viskositet og højt energiindhold fra papirmasse-industrien. Med Bio-DME som brændstof i stedet for diesel, mindskes kuldioxidudslippet med 95 %.
14 lastbiler deltager
Volvo Trucks deltager i projektet med 14 Volvo FH lastbiler, som skal testkøres af udvalgte kunder i fire forskellige områder i Sverige mellem 2010 og 2012.
Olieselskabet Preem udbygger deres anlæg, så lastbilerne kan anvendes i regional og lokal trafik. Den første feltprøvelastbil vises i Piteå, hvor også produktionen af Bio-DME kommer til at foregå.
Volvos DME lastbil bruger en normal 13-liters motor, der med få tilpasninger i tanksystemet, indsprøjtningssystemet og motorstyringen fungerer fint sammen med biobrændstoffet.
»Bagved rattet er alt, som det plejer. Ydelse og køreegenskaber er præcis de samme som i en lastbil med dieselmotor, men forskellen finder man i de lave udslip af kuldioxid,« siger Mats Franzén, produktchef for motorer hos Volvo Trucks.