Hård kritik af afgiftsforslag
Der falder hård kritik fra både DTL og ITD om udspillet fra S og SF til en ny skattereform, der blandt andet indebærer yderligere kørselsafgifter for lastbiler på 1,5 milliarder kroner.
»Vi finder forslaget helt urimeligt. Lastbiltransporten er uundværlig for velfærden, og højere afgifter betyder kun yderligere konkurrenceforvridning og højere priser, hvilket hverken gavner forbrugeren eller transportøren,« siger formanden for ITD, Mogens Therkelsen.
Han påpeger, at branchen i forvejen betaler godt 400 mio. kr. i vejbenyttelsesafgift og over to milliarder kr. i diesel- og vægtafgifter om året.
Klamphuggeri
Også DTL vender sig kraftigt mod forslaget:
»Det er samfundsøkonomisk klamphuggeri, som skjuler, at afgiftsbyrden på lastbiler vil ramme samfundet som en boomerang i sidste ende,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard. [pic:14721]Han peger på, at afgifts-pålæggelsen vil være en ren skat, da den adfærdsregulerende effekt af afgifter på erhvervstrafikken vil være forsvindende lille.
»Godset skal frem, bygninger skal renoveres, veje skal vedligeholdes, affald skal køres bort, og hvor det kunne lade sig gøre med alternative løsninger til lastbilerne, er de meget ofte ikke til stede, fordi politikerne selv ikke vil give en bedre prioritering af godstransporten for eksempel på jernbane,« mener han.
[add:156]