Dagligt viser et større antal mails fra chauffører og vognmænd til Lastbil Magasinet, at det stigende antal højresvingsulykker i høj grad vækker bekymring og frygt, og mange konstruktive løsningsforslag bringes til torvs i forsøget på at vende udviklingen.
”Vi bliver også præsenteret for mange forslag, som vi naturligvis behandler konstruktivt,” siger dokumentationschef Jesper Sølund, Rådet for Større Færdselssikkerhed, ”men problemet er ikke umiddelbart så nemt at løse, som man kunne fristes til at tro.”
Før årsskiftet, gennem de foregående 18 måneder, havde der i forbindelse med højresvingsulykkerne ”kun” været to dødsulykker, mens der alene i år foreløbig har været ni, uden at der er fundet en forklaring på den voldsomme stigning.
Vend færdselsretningen?
”Vi mener for eksempel ikke, at et forslag om at vende færdselsretningen for cyklister, er nogen farbar vej ud af problemerne,” siger Jesper Sølund.
Ifølge Rådet forholder det sig sådan, at jo mere kompleks trafikken indrettes, jo større er risikoen for ulykker, ligesom statistikkerne viser, at frontale sammenstød er de farligste.
”Vi ville måske løse ét problem, men skabe en lang række andre. Risikoen ved frontale ulykker er meget større, end ved det vi populært kalder indhentnings-uheld,” siger Jesper Sølund, ”så nej, vi mener ikke det er en god idé at vende færdselsretningen for cyklisterne.”
Avancerede tekniske løsninger
Rådet har endnu ikke principielt taget stilling til elektronisk alarmering af cyklister via sendere og modtagere i lastbiler og på cyklerne, ligesom forslaget om at udstyre lastbiler og hængere med gummiskørter, der fendrer cyklisterne af ved sammenstød, hverken afvises eller anbefales.
Derimod er Rådet fortaler for så enkle løsninger som muligt.
Fuldt stop
”Vi anbefaler tilbagetrukne stoplinier og fuldt stop, også kaldet orienteringsstop,” siger Jesper Sølund. ”Vi afviser ikke, at der kan fremkomme andre løsningsmodeller, men i øjeblikket anbefaler vi altså orienterings-stoppet som den enkleste og bedste løsning.”
Rådet for Større Færdselssikkerhed har i øvrigt nye instruktionskort til udenlandske chauffører i støbeskeen.
”Det er ikke fordi vi har belæg for, at der især er udlændinge involveret i højresvingsulykkerne, med de er der, så der sætter vi også ind med informationer om indstillinger af spejle, udsynet fra førerhuset og så videre," siger Jesper Sølund.