23948sdkhjf

Er cyklister selvmords-kandidater?

Bente Damborg, aktiv i fagbevægelsen og blandt andet formand for foreningen Bagsmækken, har sendt dette indspark i debatten om trafiksikkerhed i Danmark:

»Gennem de sidste 3 måneder har jeg fem aftener om ugen været en tur i Århus som passager i en lastbil, og sikke en oplevelse det har været.

Hver eneste aften har jeg kunnet tælle mellem 15 og op til 72 totalt mørklagte cyklister på Hasle Ringvej, og der er heller ingen spor af de lovbefalede reflekser på fælge eller hjul, og alle har de faret afsted, som var en vis mand i hælene på dem, og flertallet af dem havde endda også en mp3 afspiller eller høretelefoner til mobiltelefon godt plantet i ørerne, så al unødig støj fra bilerne blev holdt ude - og jeg mener helt ude.

Tilsyneladende gør disse forskellige ørepropper også cyklisterne totalt farveblinde, i hvert fald kan de ikke se forskel på de tre farver på lyskurvene.

For ikke mange dage siden kom Havarikommissionen med deres rapport, som jo faktisk frikendte cyklisterne. Det var alene chaufførernes skyld, at de blev kørt ned. De viste ikke hensyn nok, deres spejle var indstillet forkert, og hvad ved jeg.

På et tidspunkt var der en mor, der fortalte, at hun havde overværet sin 12-årige datters død under en højresvingende lastbil, mens hun talte med datteren i mobiltelefon. Måske havde historien fået en anden udgang, hvis hun havde haft opmærksomheden på trafikken omkring hende.

En anden historie, jeg kender til, er en chauffør, der rammer en cyklist med forenden af lastbilen, og da han hopper ud af bilen, er det første cyklisten siger

»ja, jeg så godt, du ikke så mig«

- jamen for pokker da, sikke en bemærkning. Heldigvis har denne historie en lykkelig udgang, da ingen kom noget til.

Det virker som om, man har vedtaget, at alt er chaufførernes skyld. Jeg vil nok vove den påstand, at ingen chauffør med vilje rammer en cyklist, men også vove den påstand, at cyklisterne tit og ofte bare står på en ret, de reelt ikke har, nemlig retten til at opføre sig, som de vil, og så må alle andre bare rette ind.

Det er en forkert politik. Var det ikke bedre at gøre cyklisterne mere opmærksomme på, hvor meget en chauffør kan se, og hvad det vil sige at køre på indersiden af en højresvingende lastbil. Ingen lastbil drejer til højre uden at give tegn. Det må da betyde noget, at der blinkes til højre, og de fleste cyklister befinder sig lige i højde med blinklysene på lastbilen. De må lære, at færdselsloven også gælder for dem. Ellers må der vel indføres klippekort til dem også.«

Bente Damborg
Formand for Bagsmækken

[add:47]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078