23948sdkhjf

Trailer med betonkanon

Det måtte jo også komme i Danmark. I mange år har undertegnede tit spekuleret over, hvorfor der ikke fandtes betonkanoner på trailere i Danmark, men nu er de altså også kommet, indtil videre i tre eksemplarer.

Når man kører rundt i det sydlige udland er det meget normalt at se en 3-akslet trækker med en 2-akslet betonkanon-trailer bagefter, men indtil nu har en sådan opbygning ikke eksisteret i Danmrk.

Problemet har nok været, at det har knebet med at finde en trailer med en betonkanon, der kan udnytte de danske totalvægtsregler. De fleste sættevognskanoner, som vi har set i udlandet, har som regel været 2-akslede typer med en tæt bogie, der netop kan køre på 38 eller måske 40 tons totalvægt, hvilket jo er toppen eksempelvis i vort naboland Tyskland.

Lastas i Hedensted har nu løst opgaven for 4K i København, der har fået leveret tre styk af denne type betonkanon-trailer. Man har ganske enkelt bygget et kraftigt, kort 2-akslet chassis med en 20 tons afstandsbogie, så man præcis kan holde vogntoget på 44 tons totalvægt ved at benytte en 3-akslet trækker med 24 tons totalvægt som trækkende køretøj.

Eftersom man ved kørsel på byggepladser skal have det kortest mulige køretøj, er det ikke muligt at udnytte en 3-akslet trailer med en 3-akslet trækker foran. Det skyldes, at man på grund af den lille akselafstand støder på spændetrøjebestemmelsen med mindste akselafstand fra bageste aksel på trækkeren til forreste aksel på traileren. Da det samtidig ofte vil være hensigtsmæssigt at kunne køre med en trækker, der har træk på to eller måske tre aksler, er det bedst, at det er traileren, der kun er udstyret med to aksler.

Vekselladsben som støtteben

Eftersom chassiset er så kort, er der ingen plads til normale støtteben. I stedet har man forsynet traileren med to vekselladsben, som klappes ned, når traileren skal kobles af. Det ser ud til at fungere udmærket, og der er god plads oppe i ladhøjde til, at benene kan ligge opklappet, når traileren kører.

Først har Kel-Berg bygget chassiset på sin fabrik i Tyskland. En betonkanon af denne størrelse (laster 10 m3 beton) kræver et særdeles svært chassis, idet selve betonblanderkeglen kun er fastgjort i forenden ved oliemotoren, der trækker den rundt. I bagenden hviler keglen udelukkende på et par hjul i siden, så derfor kan det ikke hjælpe, at chassiset bare bøjer i utide.

Herefter har man hos firmaet Baryval-Serviplem S.A. i Zaragoza i Spanien bygget betonkanonen på. Dernæst er turen gået til Bekoteknik i Køge, som har udstyret traileren med elektrisk styring, så der efterfølgende kan etableres radiostyring, der dirigerer såvel betonbånd som betonkanonen.

Elektronisk styring via GPS

Efter hvad Lastbil Magasinet erfarede, så er man endnu ikke helt begyndt at benytte GPS styring. Når det kører optimalt, vil systemet selv give signal om, at nu er betonkanonen under aflæsning. Dette signal afgives, når chaufføren styrer kanonen til at køre baglæns, så indikerer det helt sikkert, at aflæsning finder sted.

Når sættevognen så begynder at køre, afgives der et nyt signal, hvorefter computeren hjemme i firmaet hurtigt finder ud af, hvor betonkanon-traileren befinder sig. Herefter beregner computeren, hvornår køretøjet er tilbage på betonstationen, hvorefter man kan opstarte blandingen af et nyt læs, som så kan hænge klar i siloen, når betonkanon er tilbage og klar til at laste. Herved minimeres den dyrebare tid, og materiellet bliver udnyttet effektivt.

Drivværket

Til at drive betonkanonen er der monteret en 6-cylindret luftkølet Deutz dieselmotor foran på chassiset, og i den ene ende af motoren er der monteret en hydraulikpumpe, som genererer det hydrauliske tryk, der benyttes til at drive betonkanonen.

Når der lastes, sættes kanonen til at køre den ene vej, så betonen bliver blandet, samtidig med at det presses fremad inde i kanonen. Herved kommer akseltrykkene også til at passe, selv om det ser ”forkert” ud, når man umiddelbart kigger på traileren. Med placeringen på chassiset vil man umiddelbart tro, at der vil blive alt for stort tryk på trailerens aksler. Efter ingeniørernes beregninger er fordelingen dog ok, når kanonen kører den rigtige vej. Ved ankomst til byggepladsen sættes kanonen til at rotere den anden vej, hvorefter der læsses af. Ude i bagenden er der en tragt, der kan tilpasses aflæsseforholdene, så betonen kan løbe hen hvor håndværkerne skal bruge den.

Stor fleksibilitet

For at undgå en masse problemer specielt i vintertiden har man udrustet elektronikboksen med et varmelegeme, så man undgår evt. fugtskader på grund af kondensvand, der fryser. En betonkanon bliver jo dagligt gjort rent med højtryksrenser, hvorved kondensvand næsten er uundgåeligt. Og vand fryser altid og skaber ofte problemer for elektronikken.

Ved at bygge betonkanonen op på en trailer med egen motor, har man jo en utrolig stor fleksibilitet i materiellet. Som det også ses på billederne anvender 4K ”fremmede” vognmænd til at trække med trailere. Det kan jo snildt lade sig gøre, når ikke der er krav om hydraulikanlæg på det trækkende køretøj eller lignende. Herved kan man ”nøjes” med at investere i traileren med betonkanonen og benytte ledig trækkerkapacitet, når man har et større behov for transport af betonleverancer. For betonværker, der selv har den nødvendige truckingkapacitet, kan man jo eksempelvis samtidig have tipsættevogne, som trækkerne kan benytte til at køre råmaterialer til betonværket, når der ikke er beskæftigelse til betonkanonerne.

Hos 4K er man godt tilfreds med de tre Kel-Berg sættevogne man nu har fået leveret med de spanske Baryval-Serviplem betonmixere.

Uden tvivl vil det være en løsning, som vi vil se mere til i fremtiden. Med de fordele, der utvivlsomt vil være ved at have store fabriksanlæg centralt placeret på nogle få steder, kan man med sættevognskanonerne køre længere væk med større portioner beton ad gangen. Specielt til store anlægsarbejder, hvor der er tale om virkeligt store leverancer, vil denne type betonkanoner være helt suveræne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078