23948sdkhjf

Ny rapport om nordiske særtransport-forskelle

En nordisk projektgruppe under NVF (Nordisk Vejforum) har lavet en rapport om de enkelte nordiske landes generelle regler omkring specialtransport. Rapporten illustrerer de mest konkrete forskelle i reglerne for de forskellige lande, som kan skabe problemer og forsinkelser for specialtransportørerne,

Rapporten er tænkt til at fungere som et redskab, der af myndigheder og transportbranchen kan anvendes i arbejdet for en nordisk harmonisering af visse regler og elementer inden for specialtransport.

DTL mener, at rapporten bør kunne inspirere Færdselsstyrelsen til dels at få lavet et sæt operative regler og dels at tage skridt til at styrke det nordiske samarbejde på myndighedsplan, så der kan ske en eller anden form for nordisk harmonisering. Et eksempel er reglerne for følgebiler:

- I Danmark skal bilen være orangegul, i Norge skal den ikke have nogen speciel farve. Det giver jo ikke umiddelbart nogen mening. Trafiksikkerhedsmæssigt må man fx beslutte sig for det ene eller det andet. Men det kræver at myndighederne er villige til at file på egne kæpheste, og at politiet er medspillere frem for nidkære opponenter, siger Erik Østergaard, direktør i DTL.

Nordisk Vejforum, NVF Godstransporter er et netværk med nordiske eksperter fra vejmyndigheder, forskningsorganisationer, prøvningsorganer, transport- og industriorganisationer og køretøjsproducenter.

Rapporten kan læses her.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063