Variabel hastighed på motorvej
På motorvejen mellem Ring 3 og Motorring 4 sættes nye variable hastighedstavler i drift for at forbedre fremkommeligheden. Umiddelbart efter påske stak Vejdirektoratet nemlig spaden i jorden og begyndte på udvidelsen af Frederikssundmotorvejen (Jyllingevejs forlængelse) på strækningen mellem Ring 3 og Motorring 4.
Motorvejen skal udvides fra 4 til 6 spor og er en del af projektet ”Frederikssundmotorvejens 1. etape”, som dels skaber sammenhæng i motorvejssystemet mellem Motorring 3 og Motorring 4 og dels indgår som den østligste etape af en motorvejsforbindelse mellem København og Frederikssund.
Det første, trafikanterne på strækningen vil opleve, er nye variable hastighedstavler.
Det komplicerede vejarbejde vil kræve, at der arbejdes på skiftende tidspunkter og steder langs strækningen. Her vil de lysende variable tavler give en lang række fordele:
- Forbedret fremkommelighed
- Øget sikkerhed for vejarbejdere
- Øget sikkerhed for bilisterne
- Bedre information til bilisterne
Med de traditionelle faste tavler er der risiko for, at skiltningen ikke svarer til de faktiske forhold på vejen. Det forringer fremkommeligheden og kan reducere respekten for vejarbejdet hos bilisterne. De variable tavler sikrer, at der er overensstemmelse mellem skiltningen og de faktiske forhold på vejen. Det øger desuden sikkerheden for både bilister og vejarbejdere.
Anlæggelsen af Frederikssundmotorvejens 1. etape blev påbegyndt i området ved Motorring 3 i efteråret 2008. Projektet omfatter et større motorvejskryds ved Rødovre, en ny motorvej parallel med Jyllingevej samt udvidelse af den eksisterende motorvej mellem Ring 3 og Motorring 4. Bilisterne på Motorring 3 vil fra efteråret 2011 kunne køre forbi motorvejskrydset i 6 spor, mens hele projektet ventes åbnet i 2013.
[add:38]