23948sdkhjf

Testchauffør: Denne bil overrasker mig positivt

Universal Transport har i samarbejde med Iveco-forhandleren Bache A/S iværksat et forsøg med at indsætte en ny Iveco S-Way i den daglige drift med forskellige opgaver som distribution med gardin- og køletrailere, særtransporter mm.

Den faste chauffør på bilen er 34-årige Dennis Miszewski, der har kørt som chauffør, siden han var 18 år, heraf de seneste 10 år hos Universal Transport.

- Jeg ved, at der er en del Iveco-skeptikere blandt chauffører og vognmænd i Danmark. Jeg har tidligere kørt i andre lastbilmærker, men jeg må helt ærligt indrømme, at den nye S-Way har overrasket mig positivt, udtaler Dennis i en pressemeddelelse fra Bache.

- Jeg kører med mange forskellige typer læs med alt fra 25 til 50 tons vogntogsvægt over hele Danmark og lidt i udlandet. Den nye 490 hk-motor trækker fantastisk – ja faktisk meget bedre end min tidligere lastbil med 510 hk-motor. Desuden er styretøjet meget let gående, bilen er meget støjsvag og efter lidt tilvænning har jeg også lært det fuldautomatiske 12-trins Hi-Tronix gearskifte at kende, og det skifter suverænt. Og så har jeg fået mig indrettet rigtig godt i det rummelige førerhus, så både kørslen og overnatningerne er meget komfortable, tilføjer han.

- Den første måling af brændstofforbruget viser 3,7 km/l målt over ca. 5.300 km, hvor tomgangsprocenten har ligget på 17 %. Det er i den høje ende, men jeg har bl.a. haft en masse korte stop hos kunderne, og så er bilen jo slet ikke kørt til, påpeger Dennis.

Han satser på snart at nå op på 4 km/l ved blandet kørsel. Der er sikkert nogle, der er knap så imponeret over tallene, men brændstofforbruget er markant forbedret i forhold til hans tilsvarende kørsel i de andre lastbilmærker.

Bache A/S og Universal Transports brændstoftest er planlagt til at løbe nogle måneder endnu, hvor resultaterne løbende bliver offentliggjort på virksomhedernes sociale medier.

Demobilen er samme type som en stribe tilsvarende 2-akslede S-Way, som Iveco har sendt på gaden i flere europæiske lande i lignende brændstoftests, men for at gøre brændstoftesten så realistisk som muligt til danske forhold har Bache A/S opbygget en 3-akslet sættevognstrækker, der passer bedre til de højere vogntogsvægte i Danmark.

Bilen er udstyret med en styrbar 2. aksel, som er hævebar ved tomkørsel, samt en standard trækkeropbygning uden så mange dikkedarer.

Drivlinen er den 6-cylindrede Cursor 13-motor med 357 kW (480 hk) og et moment på op til 2.400 Nm.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187