23948sdkhjf

Verdenspremiere på Mercedes-Benz eEconic i Danmark

Den første fuldelektriske Mercedes-Benz eEconic renovationslastbil er nu leveret i Danmark og skal anvendes til indsamling af affald fra borgerne i Esbjerg.

Udefra ligner den nye eEconic enhver anden Econic. Men under overfladen gemmer der sig den sidste nye batteri- og drivlineteknologi i form af tre kraftige batteripakker under chassiset, der leverer strøm til to elektriske motorer, der er monteret direkte på drivakslen. De kraftige batterier leverer også strøm til komprimatoraggregatet.

Mercedes-Benz’ første serieproducerede eEconic er leveret til Marius Pedersen A/S, der sammen med Esbjerg Kommune var tidligt ude med ønsket om at påbegynde elektrificeringen af renovationsflåden, siger eMobility- og PR-manager Mikael Voigt fra den danske Mercedes-Benz lastbilimportør, Hessel Trucks.

- Vores Econic-model har i mange år været førende på markedet for renovationskørsel takket være sit ergonomiske og komfortable Direct Vision-førerhus med hele 192 cm ståhøjde, blot 83 cm gulvhøjde og to-trins indstigning og udstigning gennem en ”busdør” af glas i højre side. Med den nye, fuldelektriske drivline er den nye eEconic også førende, når det gælder rækkevidde og energieffektivitet, siger Mikael Voigt.

Den leverede 3-akslede eEconic 300 er udstyret med tre batteripakker med en installeret kapacitet på 336 kWh og en effektiv, brugbar kapacitet på 291 kWh.

- Testkørsler med det tyske driftsmønster viste, at bilen kunne tilbagelægge helt op til 150 km om dagen uden opladning. Det skyldes ikke mindst at testbilen under opbremsning sender helt op til 1/3 af den energi som anvendes til fremdrift retur til batterierne. Hver kørt kilometer er ikke alene 100% emissionsfri, men også væsentlig mere økonomisk at køre på el, forklarer Mikael Voigt.

Placeringen af de tre store batteripakker på tværs under chassiset giver et markant lavere tyngdepunkt end på en tilsvarende, traditionel lastbil. En akselafstand på blot 4.000 mm i kombination med samme frigang under batterierne, som på en Econic med traditionel drivline gør, at eEconic’ens frigangsvinkler ikke giver problemer ved kørsel over trafikchikaner og på ramper.

eEconic er som standard udrustet med sideafskærmning i begge sider bestående af kraftige aluminiumsprofiler, der er konstrueret til at beskytte batterierne ved en sidekollision fra en personbil, der kører 30 km/t.  Bliver sideafskærmningen presset længere ind, sørger følere med pyrotekniske sikringer foran batteripakkerne øjeblikkeligt for at frakobler bilens højvoltssystem.

eEconic rummer et væld af Mercedes-Benz' velkendte og også nye sikkerhedssystemer, som ud over det fremragende direkte udsyn gennem den lavt placerede forrude og sideruder bl.a. omfatterBlind Spot-kamerasystem, der viser præcise billeder af omgivelserne på en ergonomisk placeret skærm. På den måde har chaufføren overblik over alt, hvad der har betydning for trafiksikkerheden, når han eller hun bakker, manøvrerer eller drejer under snævre forhold.

Active Sideguard Assist, som er placeret lige foran trækakslen i højre side registrerer bløde trafikanter på siden af lastbilen, og advarer chaufføren i førerhuset ved hjælp af lys- og lydsignaler, hvis lastbilen drejes i retning mod de bløde trafikanter. Dertil kommer adaptiv fartpilot (ACC), samt Active Brake Assist 5-systemet, der hjælper chaufføren med alt fra visuelle og akustiske advarsler til fuld nødbremsning ved risiko for kollisioner med bløde trafikanter eller forankørende biler.

I førerhuset kan chaufføren glæde sig over el-opvarmet forrude, og samtidig har eEconic fået samme digital instrumentering som i de større Mercedes-Benz Actros-modeller.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205