23948sdkhjf

Danske vognmænd viser stor interesse - men...

Hvordan går det egentlig med at få rullet elektriske lastbiler ud til danske vognmænd?

- Interessen er der. Bestemt, lyder svaret fra Mikael Voigt, emobility og marketing manager hos Mercedes-Benz Danmark.

- Det er jo et hot emne, og rigtig mange store virksomheder har det som en naturlig del af deres hverdag at kigge på det grønne regnskab – nogle endda lige så meget som det økonomiske regnskab. Så interessen er der, men det er stadig early days, siger han.

Med andre ord er der altså stadig et stykke vej, før sælgerne får skrivekrampe af at sende slutsedler ind på elektriske lastbiler.

- I og med at bilerne er ganske kostbare endnu, og der både er en investering i noget hardware og noget infrastruktur, som ikke er ude i vejen endnu, så er salget stadig i sin vugge, kan man sige.

Hvad skal der til for at vi får et ryk?

- Der er flere faktorer, og de kommer stort set alle sammen udefra. Selvfølgelig kan en vognmand godt vælge at købe en lastbil, der kører på el og så tage den meromkostning, men så længe alle ikke er nødt til at gøre det, så vil det give ham en næsten umulig konkurrencestatus. Så det er svært at se, hvordan det skal kunne lade sig gøre hos en vognmand, der kører for regning, siger Mikael Voigt.

Første ryk er i gang

Mercedes har i et års tid haft distributionsbilen eActros i sit program (samt lillesøsteren Fuso eCanter), men nu kommer også den fuldelektriske eEconic med lav indstigning - og det kommer til at kunne mærkes.

- Skraldekørsel er helt oplagt, uanset om det kører i kommunens regi eller med en ekstern vognmand. Der ser vi det første ryk, og vi er faktisk det land i Europa, der har solgt flest eEconic. Det går rigtig godt, men er jo også drevet af offentlige udbud, fortæller Mikael Voigt.

- Næste skridt vil være, at en del rigtig store virksomheder vil begynde at efterspørge grøn logistik fra deres vognmænd, og det betyder så, at de danske vognmænd, som kører for de firmaer, er nødt til at gøre de første investeringer, når det ryk kommer, og det begynder vi også at mærke nu.

Den danske vejskat, som efter planen kommer i 2025, forventes også at indeholde en klækkelig rabat til elektriske lastbiler - og så begynder det at ligne en bæredygtig forretning at køre på strøm. Der er desuden afsat en tilskudspulje på 45 mio. kr., hvor vognmænd kan få dækket halvdelen af merprisen for en el-lastbil sammenlignet med en tilsvarende på diesel. 45 mio. rækker ikke langt, men kan være en hjælp til elektriske “first movers”.

Som vognmand skal man også etablere ladeanlæg, og det kan godt være dyrt. Til gengæld koster det i runde tal kun omkring det halve at køre en km på el sammenlignet med diesel.

Klar til at levere

Trods mangel på råvarer og lange leveringstider er Mercedes helt klar til at levere el-lastbiler, lover Mikael Voigt. De første bestilte skraldebiler i Danmark er allerede sendt fra fabrikken til opbygger.

- Til store skraldeudbud kan vi godt levere lastbiler til næste år, som vi godt kan levere til opbygger, så de er klar til udbuddets start. Skal man have en alm. eActros til distribution med lad eller kølekasse på, sådan en kan vi levere med to eller tre aksler allerede i år. Vi har fredet de biler, så vi kan få levere til de kunder, der gerne vil i gang med el.

Gør vi nok i Danmark for at være klar til den elektroniske revolution i forhold til at have ladeinfrastruktur og grøn strøm nok?

- Vi har væsentligt mere grøn strøm i Danmark i forhold til andre lande, og der bliver bare mere - så det er jeg ikke så bange for. Men en del af vores kunder har en frygt, om der er ledninger nok i vejen, og om de er tykke nok. Hvis man fx skal lade fire lastbiler, skal man bruge 1.000 ampere, og det er ikke tilgængeligt lige nu. Så vi skal have opgraderet vores elnet, og det har vi jo forsyningsselskaber til at tage sig af. Så det skal de bare se at få styr på, fastslår Mikael Voigt.

Udbuddet af elektriske lastbiler kommer til at vokse massivt i de kommende år. For Mercedes’ vedkommende har man varslet den batterielektriske eActros Long Haul til 500 km rækkevidde i 2024, samt en brint-lastbil til 1.000 km rækkevidde i 2027.

- Vi kommer ikke til at kede os, og samtidig udvikler vi også på selvkørende lastbiler og alt muligt andet ny teknologi. Mere end halvdelen af vores solgte køretøjer skal være uden forbrændingsmotor i 2030. Det bliver en vild omstilling, siger Mikael Voigt.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.312