23948sdkhjf

3.460 kilometer med kun en enkelt gas-optankning

Iveco S-Way LBG drog for nylig ud på en ”Nordic Biogas Tour” for at teste, dels hvor meget en optimeret kørestil kan minimere miljøbelastningen, dels hvor langt man kan køre med en fuldt lastet biogaslastbil. Og svaret er klart; miljøvenlig kørsel tager toppen af brændstofomkostningerne i en tid med skyhøje priser. Og med en rækkevidde på 1.600 km selv i kuperet nordskandinavisk terræn behøver man med flydende biogas ikke at være bange for at løbe tør selv med godt 40 tons totalvægt.

I en Iveco S-Way med LBG i tanken kørte Ivecos erfarne testkører Jørgen Andreassen fra København til Trondheim over Haparanda i Sverige til Helsinki og derefter over Stockholm retur til Danmark. I alt en strækning på 3.460 kilometer i meget forskelligartet terræn, der blev tilbagelagt over fem dage.

– Vi ville teste i praksis, hvor meget vi kunne nedbringe miljøbelastningen ved hjælp af såkaldt eco-friendly driving samt vise, at det er nemt at komme omkring i Norden, selvom brændstoftanken indeholder flydende biogas i stedet for diesel, fortæller Jørgen Andreassen.

Testbilen kørte på LBG (flydende biogas), så CO2-aftrykket var i forvejen reduceret med omkring 95 procent i forhold til et dieselkøretøj. Turen udledte således blot 195 kg CO2, hvor en tilsvarende diesellastbil ifølge Ivecos beregninger ville have udledt hele 2.658 kg.

S-Way’en er udstyret med et forudseende Hi-Cruise GPS-køresystem, en 12-trins Hi-Tronix automatiseret gearkasse samt Iveco Eco Mode Plus, der sikrer maksimal brændstofeffektivitet.

Men trods bilens tekniske hjælpemidler er chaufførens køreteknik stadig afgørende. Med sin forudseende kørestil og en generel reduktion på ca. 5 km/t af gennemsnitshastigheden sparede Jørgen Andreassen ca. 10 % i brændstofforbrug på turen.

Et spørgsmål om god stil

Jørgen Andreassens råd er at tilegne sig en kørestil, der er glidende og jævn, hvor man undgår at spilde sit brændstof på hurtige accelerationer. Man bør skifte gear lidt tidligere, end man ellers er tilbøjelig til. Og så skal man holde god afstand til køretøjet foran for at undgå opbremsninger.

- De fleste har nok oplevet chauffører, der kommer udmattede frem og med skuldrene helt oppe om ørene. Det er tegn på, at de gasser for meget op og hele tiden bliver tvunget til at bremse, siger Jørgen Andreassen og fortsætter:

- Hvis man i stedet lægger sig på en jævn fart og holder afstand, er det, som om trafikken forsvinder. Man koncentrerer sig kun om sin egen kørsel.

Skyhøje brændstofpriser 
Samlet set er det ifølge Jørgen Andreassen med disse små justeringer realistisk for langt de fleste at nedbringe brændstofforbruget med omkring 10 procent over længere strækninger. En væsentlig reduktion både for miljøet og for økonomien.

På turen rundt i Norden var synet af standere med høje brændstofpriser nemlig et tilbagevendende fænomen, og i sig selv vil det aktuelle prisniveau nok inspirere mange til at forbedre sin kørestil:

- Økonomi er en stærk drivkraft, og jeg er overbevist om, at vi vil se en opblomstring i interessen for eco-friendly driving i hele transportbranchen. Det vil være positivt for trafiksikkerheden og miljøet, slutter Jørgen Andreassen.

Jørgens bedste tips til eco-friendly driving – miljøvenlig kørsel – er samlet i en kort film, som du kan se her.

Fakta:

Nordic Biogas Tour gik fra København til Trondheim, til Helsinki, til Stockholm og retur til København.

Strækning: 3.460 km

Vægt: 40 ton
Brændstofforbrug: 916 kg. biogas

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203