23948sdkhjf

Actros spænder meget vidt

Actros L er den nye spydspids i Mercedes’ langtursprogram, der spænder vidt i en række forskellige konceptudgaver, som vi har haft lejlighed til at prøvekøre i de gode, gammeldags dieseludgaver

 

Actros L skal ikke bare være en lastbil, men en forlængelse af chaufføren selv…

 

Jo jo, der var skruet op for salgstalen, da Mercedes-Benz Trucks officielt lancerede den nyeste udgave af fabrikkens flagskib til langturssegmentet. Det skete ved et større event, “Shaping Now & Next” i efteråret 2021 på fabrikken i Wörth. Her var der fokus på fremtidens drivliner (Next), men også på, hvad der er på hylderne lige nu (Now), og det er bl.a. flere nye versioner af Actros-serien.

 

Den ene af dem er altså L-serien, som gik i produktion så sent som november 2021, og Lastbil Magasinet fik i Wörth muligheden for at stige ombord i en Actros L, som er en særlig premium-udgave af langtursmodellen.

 

Actros L fås i førerhusene StreamSpace, BigSpace og GigaSpace i 2,5 meter bredde. Lydisoleringen er forstærket for at reducere støjen udefra, og det sænker angiveligt støjniveauet med 5dB i kabinen - ganske pænt, ikke mindst når der skal holdes hvil langs vejnettet. I den forbindelse kan chaufføren også glæde sig over en 45 mm tyk topmadras til at sikre skønhedssøvnen, når der skal lades op til en ny dag bag rattet.

 

Førersædet er desuden sænket med 40 mm, hvilket ifølge Mercedes har været et stort chaufførønske for en mere behagelig og afslappet køreposition.

 

LED, ABA5 og ADA2

 

Nyt er også de nydesignede LED-forlygter, som bliver tilgængelig på Actros L. Det er ellers et punkt, hvor Mercedes har hængt lidt i bremsen, men nu er LED-teknologien altså for alvor på vej ind i programmet på Wörth-fabrikken - til gavn for chaufføren og sikkerheden ved kørsel på de små timer og dårligt oplyste veje.

 

Det siger sig selv, at Actros L som standard selvfølgelig er udstyret med hele paletten af teknologiske landvindinger i Actros MP5-serien, der blev lanceret 2018 - såsom det fuldt digitale Multimedia Cockpit med 10 tommer sekunder infotainmentskærm, MirrorCam i stedet for sidespejle, Interurban-fartpilot der tilpasser farten til sving og rundkørsler mm., og så ikke mindst hele repertoiret af Mercedes’ omfattende og brancheførende sikkerhedssystemer, ikke mindst Active Brake Assist i femte generation (ABA5) med bl.a. fodgængergenkendelse og automatisk opbremsning i farlige situationer.

 

Actros L har også indbygget Active Drive Assist 2, som er anden generation af Mercedes’ chaufførassistent, som gør Actros til en selvkørende lastbil på Niveau 2 (skalaen går fra 0 til 5). Active Drive Assist (ADA) blev introduceret med den nye Actros i 2018 og kan selv både accellere og bremse lastbilen afstemt efter den forankørende trafik, samt holde den i vognbanen uden chaufførens indblanding. Chaufføren er dog stadig fuldt ansvarlig for kørslen, og hvis hans hænder forlader rattet for længe, vil han efter 15 sekunder blive bedt om igen at overtage rattet. Efter 60 sekunder uden reaktion vil systemet i god ro og orden nedbremse lastbilen til fuldt stop og tænde havariblinket. Active Drive Assist 2 er en videreudvikling af den første udgave med nogle mindre, sikkerhedsmæssige forbedringer, som vi ikke nåede at bemærke under vores testkørsel. Men systemet fungerer (stadig) glimrende.

 

Mere luksus

 

Som nogen måske vil bemærke, så er det ikke den første “premium”-udgave af Actros-serien, der har set dagens lys siden lanceringen i 2018. Først kom Edition 1 i en særlig chaufførlækker udgave, og for et års tid siden blev Edition 2 med yderligere en række eksklusive, lækre detaljer præsenteret. Der er dog en væsentlig forskel, for mens disse konceptserier begge var/er begrænset til et produktionsantal på 400 stk. til hele Europa, så er Actros L en hyldevare, som kan bestilles og tilpasses i langt flere kombinationer og kabinetyper.

 

Vi havde også lejlighed til at prøvekøre Edition 2 under arrangementet i Wörth, og selve køreoplevelsen bag rattet adskiller sig ikke synderligt i de to luksusudgaver. Unikt for Edition 2 er et instrumentbræt og dørhåndtag med nappalæder, ekstra bred overkøje, særlige gardiner, og så går man ikke ned på poleret og børstet aluminium hele vejen rundt.

 

Udefra er Edition 2 let genkendelig på stjernemønsteret på siden og indgraveringen på den lakerede solskærm, Actros-emblemet på front og bagside, rustfrie indgangstrin, fire LED-spot i solskærmen, tre LED-arbejdslamper bag førerhuset, “månestensgrå” front, mørk krom på Mercedes-stjernen (med lys i) samt flere steder på fronten.

 

Ned på jorden igen

 

Efter et par behagelige prøveture i Mercedes’ to luksus-udgaver, L og Edition 2, så var det blevet tid til en tur i Actros F. Og det er jo som at komme fra himmel til… arh, lige knap, men Actros F er Mercedes’ konceptserie til vognmanden med hang til “funktionelle lastbiler uden for meget kompleksitet”. Altså den mere skrabede udgave, for nu at kalde en skovl for en skovl.

 

F-versionen er bygget på den nye Actros MP5 og fås med de næststørste førerhuse, StreamSpace og BigSpace. Altså ikke noget fladt gulv til F-chaufføren, som til gengæld kan glæde sig over kun at have tre trin op til hytten. Og har man savnet de gammeldags sidespejle, så er F-hytten også det rigtige valg, for her er de igen standard.

 

Førerpladsen er udstyret med ”Classic Cockpit”-udgaven med 10 tommers display og nyt multifunktionsrat, men ikke den lækre nye 12 tommers skærm til højre. En række andre funktioner, som vi har vænnet os til at betragte som standard i en moderne langtursbil, er tilvalg i Actros F, såsom fartpiloten med GPS-forudseenhed, diverse servicepakker, flådestyring mm.

 

Til gengæld har Actros F et “højt bundniveau” af sikkerhed, hvor ABA5-pakken er standard med bl.a. fodgænger- og cyklistgenkendelse, samt vognbaneassistent.

 

Faktisk en fin bil

 

Actros F fås som i trækker i 17 forskelllige konfigurationer og blev allerede lanceret for et års tiden. Selvom det er en flad oplevelse at prøvekøre den lige efter L- og Edition 2-udgaven, så er det også et tankevækkende vidnesbyrd om, hvor hurtigt man vænner sig til teknologiske fremskridt. For Actros i F-version er sådan set stadig en rigtig fin lastbil og yderst konkurrencedygtig med topmodellerne fra flere af konkurrenterne. Den kommer sikkert til at finde en fornuftig salgsvolumen hos den store flådeejer eller til tung, lokal kørsel med containere, tip- eller tanktrailer.

 

Men hvad i alverden skal vi med alle disse nye, konceptserier og videreudvikling af de traditionelle dieselversioner - for det er jo nye drivliner, det hele handler om, for hulen?!? Kunne man spørge sig selv.

 

Tjo, selvom Mercedes arbejder hen imod udelukkende at sælge fossilfri lastbiler i Europa i 2039, så bliver der altså brug for effektive dieselmotorer mange år frem. Og dermed også brug for fortsat at optimere og udvikle på de rette chauffør- og lastbilpakker på de konventionelle serier. Og med tiden vil disse koncepter selvsagt kunne overføres til nye drivlineplatforme.

 

Uanset hvilken udgave vi taler om, og om man er på jagt efter ypperlig komfort eller slet og ret en billig lastbil, så er den korte konklusion herfra i hvert fald, at femte generation af Mercedes-Benz Actros så absolut holder sig godt her godt tre år efter introduktionen.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.206