MAN går forrest i spejl-kapløbet
Som første lastbilmærke introducerer MAN nu en kameraløsning, der erstatter ikke kun sidespejlene, men alle spejle – og som samtidig er tilgængelig på tværs af hele lastbilprogrammet:
Knap halvandet år efter lanceringen af den nye TG-generation introducerer MAN nu den foreløbig største opdatering til de nye lastbilserier. Der er tale om en samlet pakke af bl.a. en række nye digitale muligheder – men først og fremmest den mest synlige nyhed, som vi har ventet på siden lanceringen af det nye MAN TG-program i februar 2020: Nemlig sidespejlene, som nu er forsvundet.
MAN OptiView hedder MAN’s spejlfri løsning, som er lige netop det – nemlig helt spejlfri. OptiView-systemet erstatter således både de traditionelle sidespejle samt frontspejlet. Det sker ved hjælp af to kameraarme placeret over sideruden på hver side af førerhuset – samt en mindre kameraarm, der stikker frem umiddelbart ud for frontrudens øverste højre hjørne. Dermed dækker MAN OptiView altså både synsfeltet bagud og til højre for lastbilen, samt området umiddelbart foran.
- Vi ved, at vores kunders forretninger aldrig står stille, så hos MAN stopper vi heller aldrig med at udvikle vores produkter. Derfor har vi gjort vores nye Truck Generation mere effektiv, sikker og innovativ og har fokuseret endnu mere på at gøre hverdagens opgaver mere simple for vores kunder og chauffører, lyder det i en udtalelse fra Göran Nyberg, ansvarlig for salg og kunderelationer hos MAN Truck & Bus.
Tre kameraer, tre skærme
MAN OptiView er et tilvalg og kan bestilles til nye lastbiler fra oktober. De i alt tre kameraer på siden og fronten af lastbilen viser, hvad der sker rundt om lastbilen på to højopløsning-skærme placeret på indersiden af A-stolperne i førerhuset, samt på infotainment-skærmen placeret til højre for chaufføren.
Chaufføren kan vælge mellem to visninger, som hver især eliminerer de blinde vinkler og forbedrer udsynet – og dermed også sikkerheden for de øvrige trafikanter. MAN fremhæver også, at fabrikantens nye ”turn assist”-funktion til beskyttelse af bløde trafikanter, når lastbilen drejer, også er integreret i OptiView-skærmen.
Lastbil Magasinet har endnu ikke haft mulighed for at se eller testkøre MAN’s nye OptiView i praksis. Det ser vi selvfølgelig svært frem til at få lejlighed til – forhåbentlig i løbet af det kommende efterår.
Komplet løsning
På ét punkt har MAN i hvert fald allerede lagt sig i front – og høster dermed igen nogle af frugterne af introduktionen af et komplet nyt TG-program sidste år. l modsætning til de to konkurrenter, som i forvejen har præsenteret løsninger uden sidespejle (Mercedes og DAF), så kan MAN tilbyde det komplet spejlfrie OptiView-system på tværs alle modelserier – altså både til de tunge TGX og TGS-modeller, men også de mindre TGM- og TGL-serier.
MAN er altså de første til at introducere en løsning uden sidespejle til distributionsbiler, hvor konceptet virkelig må komme til sin ret – især i betragtning af, at den største fordel (i vores øjne) ved lastbiler uden sidespejle er det markant forbedrede udsyn gennem begge sideruder, når man skal orientere sig skråt fremad til siderne.
Bedre brændstoføkonomi
MAN OptiView lanceres i forbindelse med en række andre digitale nyheder til TG-serien. Bl.a. har MAN forbedret sikkerhedssystemet ved vognbaneskift, så lastbilen selv griber ind og styrer modsat, hvis man er på vej til at ramme en anden trafikant. MAN CruiseAssist-funktionen (til TGX og TGS) er også blevet videreudviklet, så det nu hjælper med at holde at styre, bremse og accelerere med den rette afstand i endnu flere situationer, som fx ved trafikpropper.
Forbedringer i udnyttelse af motorkraften og gearskiftet, når lastbilen holder stille eller kører meget langsomt bidrager også til et lavere brændstofforbrug. Kombineret med den aerodynamiske gevinst ved de fjernede sidespejle samt en ny solskærm kan man ifølge MAN spare op til 3,7 procent samlet med de nye digitale innovationer (ved fjerntransport med D26-motor).
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.