23948sdkhjf

Vognmand med endnu en ny Scania

Vognmandsforretningen LL Transport har fået leveret endnu en ny Scania fra Stiholt i Aalborg, så vognparken nu er oppe på ni enheder, heraf fem Scania. Den nyeste tilføjelse i vognparken er en Scania P 450 B8x4*4. Det vil sige en 4-akslet bil med tandemtræk og styrbar støtteaksel bag de to trækaksler.

Den er blevet indkøbt til en ganske særlig opgave, idet LL Transport for nylig har vundet et udbud hos Aalborg Forsyning til tømning af septiktanke i Aalborg Forsynings område. Det vil sige Aalborg, Nørresundby og omliggende byer. Aalborg Forsyning har bl.a. ansvar for levering af vand, bygas, renovation og kloak i både syd og nord for Limfjorden, og her får LL Transport nye Scania til opgave at tømme de septiktanke, der ikke er sluttet til kloaknettet.

Det sker med et nyrenoveret Moos slamsugeraggregat af KSA-typen (Kombineret Slamsuger- og Afvandingssystem), der er udviklet af og produceres af Simon Moos Maskinfabrik A/S i Sønderborg. Systemet er unikt ved, at septiktankenes indhold suges op i anlægget, hvor slam og vand separeres, så det rensede vand kan føres tilbage i septiktanken. Her ledes det bort i et nedsivningsanlæg, mens slammet transporteres til Aalborg Forsynings lokale rensningsanlæg. Systemet er dermed meget miljøvenligt og vandbesparende samtidig med, at transportarbejdet reduceres markant.

 »Vi har valgt at opbygge den nye Scania P 450 med et HMF-wirehejs, så den både kan køre med slamsugeraggregatet samt mere almindelig entreprenørkørsel med sten, grus, affald mv. i åbne containere,« fortæller vognmand Kjeld Hedegaard.

»Det er derfor, vi har valgt at specificere den nye Scania med den kraftige og økonomiske 450 hk-motor samt tandemtræk. Vi har desuden sat plads af til en aftagelig kran bag førerhuset til kran/grab-opgaver, og vi har også specificeret den med sneplovsbeslag og forberedt den til saltspreder, så den kan køre vinterbekæmpelse uden for slamsuger-sæsonen. Så bliver det ikke mere fleksibelt,« tilføjer han.

Fakta om LL Transports nye Scania P 450:

Type: P 450 XT B8x4*4, dvs. 4-akslede chassis med fuld luftaffjedring på forakslen, de to trækaksler samt den tvangsstyrede støtteaksel bag trækakslerne.

Førerhus: CP17L, lavt placeret sikkerhedsførerhus med ergonomiske ind- og udstigningsforhold, mellemlang udførelse med stor rummelighed, lavt tag af hensyn til arbejde med kranen hen over førerhuset, infotainmentsystem med 5” skærm og 4x20 W lydanlæg ,lavt placeret højresvingskamera samt bakkamera tilkoblet monitor i instrumentpanelet mm.

XT-front: særlig solidt frontparti med fremflyttet stålkofanger, trækøjer med 40 tons trækkapacitet, beskyttelsesgitre foran forlygterne, solid beskyttelsesplade under forreste del af motoren samt ekstra robuste sidespejle med forstærkede spejlhuse.

Drivline: 13-liters, 6-cyl. rækkemotor på max. 450 hk/2.350 Nm med SCR-system for overholdelse af Euro 6-miljønorm, 14-trins GRS905-gearkasse med to krybegear og Opticruise aut. gearskiftesystem samt RB662 tandembogie med langs- og tværgående differentialespærrer, udv. 3,07:1.

Opbygning: HMF 24-tons wirehejs med 3-vejs tip samt VBG træktøj, lys, luft og hydraulik ført bagud til tipkærre. Desuden udrustet med sneplovsbeslag og højt placerede spotlys og blitzlys samt hydraulik og el-forbindelser til saltspreder. Dertil forberedt til aftagelig HMF-kran bag førerhuset.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.239