DTL: Indfør de nye regler for cabotage
DTL arbejder for, at Danmark hurtigst muligt skal indføre EUs forventede nye regler for cabotagekørsel, der begrænser cabotage – indenrigs godskørsel i et andet EU-land – til tre kørsler inden for syv dage. Det gør flere andre EU-lande allerede, herunder Frankrig, Finland og Belgien. Men som det ser ud nu, kan det vare op til et halvt år, før den danske transportminister gør det samme, og det er DTL utilfreds med.
Det samme er Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen nu:
»Venstre opfordrer til, at transportministeren sætter turbo på arbejdet med indførelse af klare regler for cabotagekørsel. Det er nemlig forudsætningen for, at politiet kan håndhæve reglerne i praksis. Målet er at undgå en uacceptabel konkurrenceforvridning til skade for danske vognmænd.
Samlet set er cabotage og et frit europæisk marked utvivlsomt en fordel for det danske transporterhverv. Men konkurrencen skal ske på lige vilkår. Derfor skal vi også have gennemført en generel skærpelse af politiets kontrol med udenlandske lastvognes kørsel i Danmark«, siger han ifølge DTL.
Har fat i det rigtige
DTL er helt enig: »Venstre har fat i det helt rigtige. Der er ingen tvivl om, at der sker meget ulovlig cabotagekørsel i Danmark, så der er grund til mere kontrol og højere sanktioner. I Frankrig bliver ulovlige cabotagekørsler snart takseret med en bøde på 110.000 kr., og det skal nok virke afskrækkende på mange.
EUs nye regler for cabotagekørsel er et meget rimeligt kompromis, som Danmark ikke burde tøve med at indføre, så vi kan få mere lige konkurrencevilkår – og alligevel et fleksibelt, internationalt transportmarked,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
[add:150]