Jan Leth Sørensen til Elvin Jensen: Du kører for billigt
»Jeg ved ikke, hvad der var mellem Finans Nord, Aalborg og vognmand Jan Leth Sørensen, Skagen, men på et tidspunkt, mens han var ansvarlig leder i Omega Transport & Spedition, flyttede han selskabets bankforbindelse til Egnsbank Nord i Frederikshavn,« forklarer Elvin Jensen.
Det varede dog ikke længe, inden Elvin Jensen - ifølge hans egen forklaring - havde Jan Leth Sørensen i telefonen med spørgsmålet: »Kan du ikke sørge for, at Omega kommer tilbage til Totalfinans.« Jeg sagde, nej dét gør jeg ikke,« husker Elvin Jensen.
Han forklarer også, at hans fornemmelse sagde ham, at Jan Leth Sørensen gerne ville skifte tilbage, fordi Egnsbank Nord ikke havde så megen kompetence i vognmandsbranchen.
Det gik bare ikke
Det var Jan Leth Sørensen, der skulle tage sig af økonomien i Omega, mens Elvin Jensen skulle sørge for, at der var kørsel til de 21 biler. Samarbejdet gik bare ikke.
»En dag kommer Jan og siger, vi får for lidt ved en kunde: »Enten skal han betale mere, eller også må du fyre ham«. Jan forklarede også, at han fik så og så meget, men han har jo også haft egen kørsel i 30 år. Jeg holdt et møde med kunden, men han ville selvfølgelig ikke betale mere,« fortæller Elvin Jensen.
Sagde farvel
12. april sagde Jan Leth Sørensen farvel til lederstillingen i Omega: »Så fik jeg den melding fra Finans Nord, at de ville lukke selskabet, fordi bestyrelsen ikke mente, at Finans Nord kunne tåle den presseomtale, der var i Lastbil Magasinet,« forklarer Elvin Jensen.
Han vil også gerne pointere, at han aldrig har haft noget med økonomien i selskabet at gøre: »Jeg har aldrig været en del af Omega, men konkursen i selskabet kostede mig en halv million i tabte pantebreve,« siger Elvin Jensen.
Ud over det tab forklarer han også, at han ikke fik løn fra december 1999 til konkursen i maj året efter: »Og jeg har heller ikke stillet krav om det over for boet. Jeg har slet ikke snakket med kurator, siden konkursbegæringen blev indgivet i maj,« forklarer Elvin Jensen.
Rene hænder
Trods det tabte pantebrev, den udeblevne løn og Finans Nords konkursbegæring mod Omega Transport og Spedition ApS, mener Elvin Jensen alligevel, at både Finans Nord og Spar Nord har spillet med åbne kort i hele forløbet: »Jeg tror, vi var brikker i et spil,« mener han. Til gengæld kalder Elvin Jensen Statoil for hyklere.
På spørgsmålet om, hvorfor banken og finansieringselskabet fra Aalborg involverede sig så stærkt i Omega med garantistillelsen på 720.000 kroner for 18 tilladelser og ved at stille biler og trailere til rådighed forklarer han, at Finans Nord på den måde kunne få bilerne til at køre videre efter Hammer Trans` konkurs.
Tåler ikke SiD
For Elvin Jensen er det efterhånden blevet til en halv snes konkurser, siden han første gang etablerede sig som selvstændig i slutningen af 1970´erne.
Ud over sin egen naivitet og omgang med de forkerte mennesker, giver han også SiD og DV (nu DTL) en del af skylden for, at det er svært at drive vognmandsforretning, og han forstår godt de danske vognmænd, som flager ud.
»Jeg tåler ikke SID. Den eneste, jeg har lidt respekt for, er formanden for Aabenraa-afdelingen, Johnny Schytt-Nielsen. SiD ligger nu, som de har redt, og organisationen er med til at nedlægge de danske chaufførerarbejdspladser og det danske vognmandserhverv. Godt hjulpet på vej af DV,« mener Elvin Jensen.
Han pointerer også, at selv om SiD flere gange har stået med krav i forbindelse med konkurserne, har han altid overholdt overenskomsten.
Sidste kapital
Det var så sidste kapitel i Elvin Jensens egen beretning. Lastbil Magasinet er nu klar til at høre, hvad de implicerede parter mener om hans udsagn, samt til at belyse nogle af hans forklaringer med den dokumentation, han har fremlagt.
Selv om papirdyngen er omfattende, mangler der væsentlige dokumenter, som Elvin Jensen siger befinder sig hos kurator Ole Krogsgaard, Sønderborg. Vi vil forsøge at få adgang til dem, eventuelt med en fuldmagt fra Elvin Jensen.